Κυριακή 25 Ιουλίου 2010

Φουντώνει η μάχη των διοδίων

Posted by Ανοιχτή Πρωτοβουλία Πολιτών Βόρειας Αττικής - Ευβοϊκού Κυριακή, Ιουλίου 25, 2010
Του ΠΑΝΑΓΙΩΤΗ ΜΠΟΥΓΑΝΗ

Αρχικά μας δημιουργήθηκε η εντύπωση ότι κάτι έχει συμβεί στη γυναίκα που μόλις είχε κατέβει από το αυτοκίνητό της στο σημείο πληρωμής των διοδίων Αφιδνών.


Εκείνη κινήθηκε προς την μπάρα, την έσπρωξε ελαφρά προς τα πίσω και μετά τη σήκωσε. Εντελώς ατάραχη, επέστρεψε στο αμάξι της και έφυγε χωρίς να πληρώσει.

Κάτι που κάνουν εκατοντάδες χιλιάδες πολίτες σε όλη τη χώρα. Μόνο τον τελευταίο χρόνο, στις Αφίδνες πέρασαν περίπου 600.000 οχήματα, όπως υπολογίζουν στις επιτροπές που εναντιώνονται στα διόδια. Το νούμερο μεγαλώνει πανελλαδικά με γεωμετρικούς ρυθμούς και αυτό ανησυχεί σφόδρα τα στελέχη των εμπλεκόμενων κατασκευαστικών εταιρειών, ενώ προκαλεί και αλλεπάλληλες κυβερνητικές συσκέψεις. Χωρίς αποτέλεσμα, όμως, καθώς η αστυνομία δεν έχει το δικαίωμα να επέμβει σε οικονομικές διενέξεις μεταξύ ιδιωτών.

Η νομοθεσία προβλέπει πως, αν θέλουν, οι εταιρείες μπορούν να διεκδικήσουν το κόμιστρο (το οποίο αυξάνεται 20 φορές) με αγωγές που θα καταθέσουν ξεχωριστά σε κάθε οδηγό. Κάτι που δεν έχει γίνει μέχρι σήμερα.

«Πρέπει να θεωρείται βέβαιο ότι εάν ο "Παραχωρησιούχος" προσπαθήσει μέσω διαταγής πληρωμής να εισπράξει πρόστιμα απ' τους πολίτες που αρνούνται να πληρώσουν διόδια, τα Δικαστήρια, που θα προσφύγουν αυτοί, θα τους δικαιώσουν και η εταιρεία θα έχει γενικότερα προβλήματα σχετικά με τη νομιμότητα της Σύμβασής της (που μπάζει από παντού). Τις δυνατότητες και τα δικαιώματά μας αυτά δεν πρόκειται να τα πληροφορηθούμε από τα μεγάλα αθηναϊκά ΜΜΕ, γιατί οι ιδιοκτήτες τους είναι και οι εργολάβοι των χρυσοφόρων έργων (π.χ. Μπόμπολας κ.λπ.)», τονίζεται στη νομική προσέγγιση του δικηγόρου Χρ. Σταματόπουλου, η οποία αναπαράγεται στο Διαδίκτυο.

Κορίνθου-Πατρών

Το ερώτημα «Πόσο συμφέρει την εταιρεία να πάει κάποιον για οφειλή 10-100 ευρώ (λόγω εξόδων) στο δικαστήριο;» θέτει ο δικτυακός τόπος «ΠΕΣ ΟΧΙ» (http://www.pesoxi.gr) μιας ομάδας πολιτών της Αχαΐας που συγκροτήθηκε εξαιτίας του οδικού άξονα Πατρών - Κορίνθου. Του πιο επικίνδυνου και αιματοβαμμένου εθνικού δρόμου της χώρας, για τη χρήση του οποίου οι οδηγοί καλούνται να πληρώσουν κοντά στα 3 ευρώ. Ετσι, ο Δικηγορικός Σύλλογος Πατρών και το «ΠΕΣ ΟΧΙ» έχουν καταθέσει αγωγή κατά της ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε. «προκειμένου να αναγνωρίσει ότι δεν υποχρεούνται οι χρήστες της οδού να πληρώνουν διόδια μέχρι να ολοκληρωθεί η κατασκευή του αυτοκινητόδρομου».

Επειτα από δύο αναβολές, η εκδίκαση της υπόθεσης ορίστηκε για τον ερχόμενο Οκτώβριο. Ως απάντηση, αρκετοί από τους υπαλλήλους της επιχείρησης δεν σηκώνουν την μπάρα και καλούν την Τροχαία για να λάβει τα στοιχεία του χρήστη. Τακτική που προσπαθούν να εφαρμόσουν ανεπιτυχώς και στις Αφίδνες, αν και δεν έχουν λείψει οι περιπτώσεις όπου τα όργανα της Τροχαίας στάθηκαν στο πλευρό της εταιρείας, σταματώντας για έλεγχο όσους αρνούνταν να πληρώσουν.

«Πριν από μερικές μέρες έγιναν δεκάδες καταγγελίες για κάποιον τροχονόμο που βρέθηκε στο πλευρό των υπαλλήλων της ΝΕΑ ΟΔΟΣ Α.Ε. Σε αυτή την περίπτωση να ζητούν τα στοιχεία του για να υποβάλλουν μηνύσεις», επισημαίνει ο Β. Παπαδόπουλος από τις Επιτροπές Ενάντια στα Διόδια (http://epitropesdiodiastop.blogspot.com). Τονίζει πως «έχουμε χρυσοπληρώσει την εθνική οδό, από τη φορολογία, τα τέλη κυκλοφορίας, τα τέλη στα καύσιμα και τα υπέρογκα διόδια τόσων χρόνων. Καλούμε τους πολίτες να συμμετέχουν στις επιτροπές που υπάρχουν σε όλη τη χώρα, ώστε να αποφασίζουν αμεσοδημοκρατικά για τη δράση τους». Την περασμένη Πέμπτη διοργανώθηκε και συνέντευξη τύπου στο Εργατικό Κέντρο Πειραιά, όπου δόθηκαν βίντεο από τη δράση των επιτροπών.

Εχει ενδιαφέρον ότι την ίδια μέρα (και μία ώρα νωρίτερα), μια άλλη κίνηση κατά των διοδίων ενημέρωνε με τη σειρά της (και εκτάκτως) τα ΜΜΕ. Πρόκειται για τη Συντονιστική Επιτροπή Κατοίκων και Φορέων ΒΑ Αττικής (http://diodiastop.blogspot.com/), την οποία στηρίζουν δήμαρχοι, δημοτικοί και νομαρχιακοί σύμβουλοι και τοπικές κομματικές οργανώσεις. Πολλοί κάτοικοι συμμετέχουν στα καλέσματά της.

Η ΝΕΑ ΟΔΟΣ Α.Ε. δεν μπορεί να χρησιμοποιήσει άμεσα την αστυνομία. Κάτι που δεν προβλέπεται να αλλάξει μέχρι το 2013, οπότε και μπορεί να γίνει μετατροπή της άρνησης πληρωμής σε αδίκημα. Αδυνατώντας λοιπόν να κάνει αγωγές στους χιλιάδες οδηγούς που δεν πληρώνουν, η εταιρεία στόχευσε 11 κατοίκους της Ανατολικής Αττικής που συμμετείχαν σε κινητοποιήσεις στα διόδια. Τους μήνυσε για φθορά ξένης περιουσίας, συκοφαντική δυσφήμηση και παρακώλυση συγκοινωνιών κατά τη διάρκεια κινητοποιήσεων.

Σήμερα, η άμεση πρακτική του «Δεν Πληρώνω» επικροτείται από ολοένα και περισσότερες συνδικαλιστικές ενώσεις, εργατικά κέντρα και ομοσπονδίες όπως των Δικαστικών Υπαλλήλων Ελλάδος. Αντιδράσεις ενάντια στη χρέωση των δρόμων υπάρχουν και σε άλλες χώρες. Μάλιστα, το 2007, στη Βρετανία, σχεδόν δύο εκατομμύρια πολίτες υπέγραψαν αίτηση προς το γραφείο του πρωθυπουργού με θέμα την κατάργηση των διοδίων.

πηγή: Κυριακάτικη Ελευθεροτυπία
  • Blogroll

  • Blog Archive