Παρασκευή 27 Αυγούστου 2010




Στο βωμό των... διοδίων!

Η ελλιπής μελέτη και κατ’ επέκταση ο κακός σχεδιασμός, δεν άργησαν ν’ αφήσουν τα σημάδια τους στο σταθμό διοδίων της Ελευσίνας, εκεί όπου την Παρασκευή 20 Αυγούστου (2010) είχαμε ένα σοβαρό τροχαίο ατύχημα!..
Του Δημήτρη Σπυράκη
Δεν είναι λίγες οι φορές που έχουμε παρεξηγηθεί ή χαρακτηριστεί ως κακόβουλοι με τα δημοσιεύματά μας, που αφορούν την ελλιπή μελέτη και μοιραία τον κακό σχεδιασμό στο οδικό δίκτυο της χώρας. Οι άνθρωποι βέβαια που καταφέρονται εναντίον μας, είναι είτε αυτοί που φέρονται ως υπεύθυνοι (στην Ελλάδα όμως όταν έρχεται η ώρα απόδοσης ευθυνών, πάντα δεν φταίμε εμείς και μονίμως οι άλλοι), είτε όλοι όσοι δεν μπορούν να αντιληφθούν μέχρι πού μπορούν να φτάσουν τα όρια αυτού του ανεξάντλητου κεφαλαίου που λέγεται οδική ασφάλεια. Κι έτσι στο τέλος, καταλήγουμε στο να αποδίδουμε τις ευθύνες στον δύσμοιρο οδηγό, που ή θα κρατήσει για πάντα μέσα του την πικρή ανάμνηση του ατυχήματος το οποίο χρεώθηκε, ή θα την πάρει μαζί του, αν δεν σταθεί τυχερός και μεταδημοτεύσει εις τόπον χλοερόν.
Όλα για το χρήμα!
Στο βωμό του χρήματος που επιτελούν σήμερα τα διόδια, εμείς θα αποδώσουμε το ατύχημα αυτό, τεκμηριώνοντάς το. Το σημείο όπου βρίσκονται τα διόδια της Ελευσίνας είναι πολύ ιδιαίτερο, και κατέληξε να είναι από τότε που λίγο πριν τερματίζει η Αττική Οδός, δρόμος ταχείας κυκλοφορίας. Ως Συνταγματικό δικαίωμα του κάθε πολίτη-οδηγού, αλλά και για λόγους εκτάκτου ανάγκης, πρέπει να παρέχεται η δυνατότητα επιλογής εναλλακτικής οδού πριν από κάθε διαδρομή που υπάρχουν διόδια. Κάτι ανάλογο ισχύει σε όλους τους «επί χρήμασει» δρόμους του οδικού δικτύου της χώρας. Στο σημείο των διοδίων της Ελευσίνας όμως, η εναλλακτική διαδρομή εμπεριέχει υψηλή επικινδυνότητα, η οποία προκλήθηκε από τη στιγμή που έγινε επέκταση των κιτίων είσπραξης διοδίων στο δρόμο αυτό.
Ο σκοπός ήταν ασφαλώς το χρήμα και όχι η εξυπηρέτηση του κοινού, καθώς δεν λειτουργούν πάντα όλα τα σημεία διέλευσης. Από την άλλη, μια σειρά από κατασκευαστικές ατέλειες που σκοπό είχαν (και εξακολουθούν να έχουν) τον περιορισμό στο ελάχιστο δυνατό όλων όσων θέλουν να χρησιμοποιήσουν την εναλλακτική διαδρομή (αυτή χωρίς διόδια δηλαδή), έρχεται τώρα με αφορμή το σοβαρό τροχαίο ατύχημα της 20ής Αυγούστου (2010) να φέρει στο φως την ανεξέλεγκτη κατάσταση που επικρατεί στο ξεπουλημένο σε ιδιώτες εθνικό οδικό δίκτυο της χώρας.
Ερωτήματα που ζητούν (άμεσα) απαντήσεις
Τα προβλήματα στην επιλογή της εναλλακτικής οδού, δίπλα ακριβώς από τα διόδια της Ελευσίνας μεγιστοποιήθηκαν από τη στιγμή που έγινε η επέκτασή τους. Και παίρνουμε τα πράγματα με τη σειρά. Κατ’ αρχήν, γιατί έγινε επέκταση του σταθμού διοδίων στο σημείο αυτό; Μήπως δεν επαρκούσαν τα κιτία είσπραξης; Επαρκούσαν πριν και όχι τώρα; Ο σταθμός της Τροχαίας Εθνικών Οδών που στεγαζόταν στο συγκεκριμένο σημείο, λίγο μετά την ανάληψη της λειτουργίας της Ε.Ο. Αθηνών-Κορίνθου από την Ολυμπία Οδός ΑΕ, μεταφέρθηκε στη Νέα Πέραμο, σε σημείο μάλιστα που κατά την ομολογία στελεχών της Υπηρεσίας, δεν εξυπηρετεί επαρκώς ούτε το ίδιο το δυναμικό της, ούτε το κοινό. Αξίζει εδώ να αναφέρουμε χαρακτηριστικά, ότι αν περάσεις από τα διόδια Ελευσίνας και για κάποιο (σοβαρό προφανώς) λόγο θελήσεις να επισκεφθείς τις εγκαταστάσεις της Τροχαίας στη Νέα Πέραμο, επιστρέφοντας στον αυτοκινητόδρομο βρίσκεις εκ νέου διόδια(!) Η απόδειξη που μόλις πριν έκοψες από την διέλευσή σου στην Ελευσίνα δεν λαμβάνεται υπόψη για την ελεύθερη διέλευσή σου από το σημείο αυτό. Η Ολυμπία Οδός οφείλει εδώ μία (ακόμη) σοβαρή εξήγηση.
Και συνεχίζουμε στην ουσία του θέματος. Το στέγαστρο των διοδίων στηριζόταν στο τέλος του ορίου του δρόμου που η Ολυμπία Οδός διαχειριζόταν. Γιατί μετά την επέκταση των κιτίων είσπραξης διοδίων το στέγαστρο στηρίζεται έξω από τα όρια ευθύνης της διαχειρίστριας εταιρίας; Πάνω σ’ αυτό προσέκρουσε το αυτοκίνητο και κυριολεκτικά, όπως μαρτυρούν άλλωστε και οι αποκλειστικές φωτογραφίες, διαλύθηκε! Το ατύχημα θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί αν δεν υπήρχε εκεί το σημείο στήριξης του στεγάστρου των διοδίων. Επίσης, για λόγους ασφαλείας πάντα, δεν επιτρέπεται σ’ ένα σημείο όπως αυτό να υπάρχει δυνατότητα κυκλοφορίας σε μονό στοίχο. Ένα πιθανό ατύχημα βαρέου οχήματος μεταφοράς εύφλεκτων υλικών με παράλληλη ακινητοποίησή του, μπορεί να σπείρει τον όλεθρο στα οχήματα που θα ακολουθούν τα οποία δεν θα έχουν την παραμικρή θυρίδα διαφυγής. Σημαντικό είναι ασφαλώς και το γεγονός ότι δυσκολεύονται να προσεγγίσουν το σημείο τα οχήματα εκτάκτου ανάγκης με το αντίστοιχο προσωπικό (Άμεση Δράση, Πυροσβεστική, ΕΚΑΒ). Για όλα τα παραπάνω, που ορισμένα εξ αυτών διαπιστώσαμε κατά το ατύχημα αυτό, πρέπει να δοθούν άμεσα απαντήσεις, τόσο από την Ολυμπία Οδός ΑΕ, όσο και από τους κρατικούς-κυβερνητικούς (πολιτικούς) παράγοντες που συναίνεσαν σ’ αυτό ή που υπέγραψαν τις αρχικές συμβάσεις για την εκμετάλλευση των Εθνικών μας Οδών από ιδιώτες.

Τα πιθανά αίτια του ατυχήματος
Με την εμπειρία μας μέσα από την πολυετή μας εμπλοκή στο χώρο του αυτοκινήτου και παρατηρώντας σχολαστικά τα δεδομένα του ατυχήματος, καταλήγουμε στο ακόλουθο συμπέρασμα. Ο ατυχής αλλοδαπός οδηγός του οχήματος, ερχόμενος από κάποια εκ των Αττική Οδός ή Ε.Ο. Αθηνών-Κορίνθου, είχε ήδη υψηλή ταχύτητα. Βλέποντας εμπρός του τη δυνατότητα επιλογής διέλευσης χωρίς διόδια (καθυστερήσεις, κόστος, κλπ.) επέλεξε να περάσει από το συγκεκριμένο σημείο. Η πρόχειρη σχεδίαση του οδοστρώματος όσον αφορά την κατεύθυνση προς αυτό το σημείο παρέσυρε τον οδηγό σ’ αυτή τη διαδρομή διατηρώντας την ήδη υψηλή ταχύτητα που είχε. Εξ αιτίας αυτής και πιθανού κακού χειρισμού του ιδίου, το όχημα έφυγε με την δεξιά του πλευρά έξω από τα όρια του δρόμου, καταλήγοντας το ήμισυ κατά πλάτος στον τσιμεντένιο χώρο περισυλλογής των όμβριων υδάτων. Λόγω της υψομετρικής διαφοράς και της σαφώς μειωμένης πρόσφυσης στο σημείο αυτό, το κέντρο βάρους μετατοπίστηκε ανάλογα, κάνοντας αδύνατη την άμεση επαναφορά του οχήματος στην κανονική του πορεία και εξ ίσου αδύνατη την επιβράδυνση και ακινητοποίησή του μέχρι το σημείο πρόσκρουσης, πολύ περισσότερο αν κι εφόσον ο οδηγός είχε επιλέξει αρχικά την επαναφορά του οχήματος στην πορεία του κι όχι την ακινητοποίησή του. Στο γεγονός αυτό ενδεχομένως να συνετέλεσε και η κακή κατάσταση των ελαστικών.
Πλήγμα για τον τουρισμό μας
Όσο κι αν θα σας φανεί παράξενο, το ατύχημα αυτό μπορεί να αποτελέσει πλήγμα για τον τουρισμό της χώρας μας. Ο λόγος, ο ίδιος ο παθών. Το λευκό Fiat Uno (ας μην αναφερθούμε στην «εξαιρετική» παθητική του ασφάλεια, οι εικόνες μιλάνε από μόνες τους) είχε Ρουμάνικες πινακίδες κυκλοφορίας και επιβάτες από την αυτή χώρα. Αξιοπεριέργως, κατά τα λεγόμενα στελέχους της Τροχαίας, οι επιβάτες ανασύρθηκαν ζωντανοί (μεταξύ αυτών κι ένα βρέφος, άγνωστη όμως η εξέλιξη της κατάστασής τους στη συνέχεια). Οι παθόντες από πρώτο χέρι, ή το συγγενικό και φιλικό τους περιβάλλον καθώς και ο Τύπος της χώρας τους, δεν θα αφήσει ασχολίαστο το κακό και συνάμα επικίνδυνο οδικό δίκτυο της χώρας μας, αναφερόμενοι στο ατύχημα αυτό. Έμμεσα λοιπόν, κάθε ατύχημα αλλοδαπού επισκέπτη στη χώρα μας λειτουργεί αρνητικά για τον τουρισμό μας, τη μία και μοναδική «βαριά βιομηχανία» που έχουμε να εκμεταλλευτούμε για την ανάκαμψη της οικονομίας μας, που έχουμε τόσο πολύ ανάγκη ειδικά αυτή την περίοδο. Ίδρωσε το αυτί κανενός υπευθύνου; (Μάλλον όχι!)
πηγή: IX auto
  • Blogroll

  • Blog Archive