«ΚΑΜΠΑΝΑ» 22,5 ΕΚΑΤ. ΕΥΡΩ ΓΙΑ ΑΥΘΑΙΡΕΣΙΕΣ ΣΤΑ ΔΙΟΔΙΑ.ΟΙ 7ΦΑΚΕΛΟΙ ΜΕ ΤΙΣ ΠΟΛΕΟΔΟΜΙΚΕΣ ΠΑΡΑΒΑΣΕΙΣ ΚΑΙ ΤΟ ΠΡΟΣΤΙΜΟ ΜΑΜΟΥΘ ΣΤΗ ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ
αποσπασμα απο την εφημερίδα ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ (απο ΠΡΕΖΑ ΤV)
Εναν ογκωδέστατο φακελο για αυθαίρετες κατασκευές κτιρίων και γραφείων, παράνομους σταθμούς διοδίων σε Αφίδνες, Καπανδρίτι και Μαλακάσα και εγκαταστάσεις που αντιβαίνουν στις θεσμοθετημένες χρήσεις γης της περιοχής σχηματίζουν επτά συνολικά εκθέσεις αυτοψίας της Πολεοδομίας Καπανδριτίου εναντίον της κοινοπραξίας «Νέα Οδός Α.Ε.». Από τις εκθέσεις αυτές καταλογίζονται συνολικά πρόστιμα ανέγερσης και διατήρησης που υπερβαίνουν τα 22,5 εκατ. ευρώ
Στην εταιρεία «Νέα Οδός Α.Ε.» που κατασκευάζει τον αυτοκινητόδρομο από το Αντίρριο ως τα Γιάννενα και έχει αναλάβει και την ανακατασκευή με παράλληλη είσπραξη των διοδίων της εθνικής οδού από τη Μεταμόρφωση μέχρι τη Σκάρφεια Φθιώτιδας συμμετέχουν η ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ και οι ισπανικές εταιρείες ACS και «Ferrovial».
.........................................................................
Η κοινοπραξια εχει υποβαλει 2 ενστασεις υποστηρίζοντας ότι η πολεοδομια ειναι αναρμοδια να εκδώσει οικοδομικές άδειες λόγω του χαρακτήρα του έργου και επειδή αυτές αποτελούν τμήμα της σύμβασης παραχώρησης και καλύπτονται από τις μελέτες του ανεξάρτητου μηχανικού του έργου (σ.σ.: διορίζεται από την κοινοπραξία αλλά εκπροσωπεί και τα συμφέροντα του Δημοσίου). «Πράγματι οι εγκρίσεις μελετών επέχουν θέση οικοδομικής άδειας, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι ο ανεξάρτητος μηχανικός μπορεί να υποκαταστήσει τις δημόσιες υπηρεσίες», αναφέρει ο κ. Παναγιώτης Κοιμίσης, έμπειρος μηχανικός, ο οποίος συμπαρίσταται στον αγώνα των κατοίκων της ΒΑ Αττικής. Ανάλογη θέση διατυπώνουν στο «ΘΕΜΑ» και υπηρεσιακοί παράγοντες της Πολεοδομίας Καπανδριτίου. «Ο ανεξάρτητος μηχανικός ενός δημόσιου έργου μπορεί να υποκαθιστά την πολεοδομία, όμως αυτό δεν τον απαλλάσσει από την υποχρέωση όλων των εγκρίσεων από τις αρμόδιες υπηρεσίες - είτε αυτές είναι δασικές είτε αρχαιολογικές είτε άλλες».
Ως παράδειγμα φέρνουν τους σταθμούς των διοδίων, οι οποίοι, όπως αναφέρουν, από τη στιγμή που γίνονται επί της εθνικής οδού οφείλουν να συνοδεύονται από έγκριση από την Αρχιτεκτονική Επιτροπή της πολεοδομίας προκειμένου να ελεγχθούν τα σχέδια από πλευράς αισθητικής. «Ζητήσαμε τις εγκρίσεις αυτές από την εταιρεία αλλά ουδέποτε τις πήραμε», δηλώνει το αρμόδιο πολεοδομικό γραφείο, που επισημαίνει ότι υποχρέωση της πολεοδομίας είναι να ελέγχει όλες τις καταγγελίες που αφορούν αυθαίρετα κτίσματα.
Με τον τρόπο αυτό η Πολεοδομία απαντά στις γκρίνιες και τα παράπονα που διατυπώνονται από την κοινοπραξία της «Νέας Οδού Α.Ε.» για την επιμονή της στον καταλογισμό προστίμων, διερωτώμενη για τους λόγους που δεν υπάρχουν αντίστοιχες κυρώσεις στα άλλα συγχρηματοδοτούμενα έργα. Αφήνουν να εννοηθεί ότι η σκληρή στάση που επιδεικνύουν οι υπηρεσίες της πολεοδομίας συνδέεται με την οξύτατη αντιπαράθεση που έχει προκύψει με την Τοπική Αυτοδιοίκηση και κατοίκους της περιοχής για την καταβολή των διοδίων. μίας προσθέτουν ακόμη έναν «πονοκέφαλο» στο ήδη προβληματικό συγχρηματοδοτούμενο έργο. Είναι χαρακτηριστικό ότι η σύμβαση της Ιόνιας Οδού υπογράφτηκε στα τέλη του 2006, αλλά 3,5 χρόνια μετά παραμένει παγιδευμένη.
Μέχρι σήμερα έχει κατασκευαστεί μόλις το 24% του έργου, αν και η κοινοπραξία εισπράττει κανονικά διόδια, ενώ από τον Απρίλιο του 2009 βρίσκεται στο στόχαστρο του αρμόδιου πολεοδομικού γραφείου ύστερα από καταγγελίες κατοίκων της Βορειοανατολικής Αττικής για αυθαίρετες κατασκευές. Οι έλεγχοι και οι διαδοχικές αυτοψίες της Πολεοδομίας Καπανδριτίου, με τελευταία αυτή που έγινε στις 8 Σεπτεμβρίου στα διόδια της Μαλακάσας επιβάλλοντας συνολικό πρόστιμο 250.000 ευρώ (σ.σ.: οι αυθαιρεσίες αφορούσαν ανέγερση οικίσκων ταμείου διοδίων, ηλεκτρολογικού εξοπλισμού κ.ά.), διαπίστωσαν σωρεία πολεοδομικών παραβάσεων και αυθαίρετων κτισμάτων, με αποκορύφωμα την «καμπάνα» που επιβλήθηκε για την κατασκευή ενός γιγαντιαίου κέντρου αποχιονισμού στη Μαλακάσα (7,5 εκατ. ευρώ) και για ένα διώροφο κτίριο γραφείων διοίκησης στα διόδια Αφιδνών (8,3 εκατ. ευρώ). Ψάχνοντας μάλιστα οι υπηρεσίες,εντόπισαν πλησίον των εγκαταστάσεων της εταιρείας αυθαίρετα κτίσματα και της Τροχαίας Αφιδνών, για τα οποία σχηματίστηκε ξεχωριστός φάκελος. Πολεοδομικές παραβάσεις μικρότερης κλίμακας εντοπίστηκαν επίσης στον περιβάλλοντα χώρο των σταθμών διοδίων (π.χ. κοπή δέντρων χωρίς έγκριση δασαρχείου κ.ά.) και στις υποβοηθητικές εγκαταστάσεις.
ΤΗΣ ΜΑΡΙΑΝΝΑΣ ΤΖΑΝΝΕ-ΠΡΩΤΟ ΘΕΜΑ