ΣE ουτοπία εξελίσσεται η παράδοση του οδικού άξονα Κεντρικής Ελλάδας Ε65 σύμφωνα με το αρχικό χρονοδιάγραμμα το 2013 καθώς τεχνικά, νομικά και οικονομικά προβλήματα προκαλούν μεγάλες καθυστερήσεις στην κατασκευή του. Την ίδια στιγμή εισπράττονται από τα διόδια για τον άξονα περισσότερα από 20 εκατ. ευρώ ετησίως.
Δυόμισι περίπου χρόνια μετά την υπογραφή σύμβασης για την εκτέλεση του έργου ύψους 1,6 εκατ. ευρώ και εν έτει 2010 έχει παραδοθεί περίπου το 50% των εκτάσεων στους παραχωρησιούχους λόγω καθυστέρησης των απαλλοτριώσεων (θα έπρεπε να είχαν ολοκληρωθεί από το 2008, βάσει της σύμβασης), μέχρι στιγμής έχει ολοκληρωθεί το 13% περίπου του έργου, ενώ σε καθυστέρηση βρίσκεται η καταβολή από το Eλληνικό Δημόσιο της δεύτερης δόσης (ιδία συμμετοχή) προς τους κατασκευαστές. Ειδικότερα, στον Ε65 σε εξέλιξη βρίσκονται οι εργασίες μόλις σε δύο από τα επτά τμήματα του έργου (1ο-14ο χλμ. και 32ο-43ο χλμ.), σε άλλα τρία βρίσκονται σε διάφορα στάδια και σε δύο δεν έχουν ξεκινήσει ακόμα: στο 48ο-56ο χλμ., καθώς δεν έχει απαλλοτριωθεί η γη, και από το 135ο χλμ. έως το τέλος του έργου, λόγω απόφασης του ΣτΕ για «πάγωμα» των εργασιών ύστερα από προσφυγή.
Για το θέμα ο υφυπουργός Yποδομών Γιάννης Μαγκριώτης υπογράμμισε πως «το έργο επιβαρύνεται και από την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) για προσωρινή διακοπή κατασκευών στη συμβολή τού Ε65 με την Εγνατία για περιβαλλοντικούς λόγους, μέχρι να ληφθεί οριστική απόφαση. Oσον αφορά το τμήμα στην είσοδο της Λαμίας, προβλήματα δημιουργεί η άρνηση του Δασαρχείου της περιοχής να παραχωρήσει τον χώρο από όπου είχε οριστεί να λαμβάνονται τα απαραίτητα χωματουργικά υλικά». Ερωτηθείς για τα διόδια στον Ε65, δήλωσε ότι η κυβέρνηση επαναδιαπραγματεύεται το ύψος τους με τους παραχωρησιούχους του έργου, διότι το κόστος τους είναι ακριβό και η χρηματοδότηση από το Δημόσιο είναι χαμηλή.
Σύμφωνα με το ΤΕΕ Κεντρικής και Δυτικής Θεσσαλίας τα προβλήματα στην κατασκευή του οδικού άξονα εντοπίζονται στις απαλλοτριώσεις οι οποίες σε ορισμένα σημεία, λόγω και των οικονομικών δυσκολιών του Ελληνικού Δημόσιου, δεν έχουν προχωρήσει ικανοποιητικά. Αυτό δημιουργεί ασυνέχειες στην εκτέλεση των εργασιών. Στα αρχαιολογικά ευρήματα που ανακαλύφθηκαν σε διάφορα σημεία, τα οποία για να έρθουν στο φως το ταχύτερο δυνατό απαιτούν επιπλέον πιστώσεις από το Yπουργείο Πολιτισμού. Στα δίκτυα κοινής ωφέλειας, τα οποία και αυτά σε κάποιες περιπτώσεις θα πρέπει να μετατοπιστούν».
Πέραν των ανωτέρω, η Ισπανική Ferovial, που έχει την ευθύνη του δρόμου από την Καρδίτσα μέχρι την Παναγία Καλαμπάκας, απέλυσε όλους τους εργαζόμενους (περίπου 500 άτομα) και έκλεισε τα εργοτάξια καθώς δεν μπορεί να συνεχίσει τις εργασίες χωρίς το Δημόσιο να βάζει τη δική του συμμετοχή στο έργο όπως προβλέπει και η σχετική σύμβαση. Σε αυτό το κομμάτι του υπό κατασκευή δρόμου υπάρχουν επίσης αρκετές θεσσαλικές υπεργολαβίες οι οποίες επίσης βρίσκονται στον αέρα.
Παράλληλα για το αρχαιολογικό έργο που διενεργείται για την κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου Ε65 στο τμήμα των Nομών Καρδίτσας και Τρικάλων εργάζονται 76 αρχαιολόγοι, οι οποίοι παραμένουν απλήρωτοι τους τελευταίους τέσσερις μήνες.
Σχετικά με τις εργασίες του Ε65, επερώτηση στη Bουλή προς τον υπουργό Υποδομών Δημήτρη Ρεππά υπέβαλαν οι βουλευτές της Ν.Δ. Σταύρος Καλογιάννης και Δημήτρης Τσουμάνης, βουλευτές Ιωαννίνων και Πρέβεζας αντίστοιχα. Στην απάντησή του ο κ. Ρέππας είπε αρχικά ότι τα διόδια έχουν πράγματι υψηλό κόστος για τον χρήστη των δρόμων και είναι τοποθετημένα σε πολλά σημεία. Αναγνώρισε επίσης ότι τοποθετούνται διόδια σε νέα σημεία ή αυξάνεται το ύψος των διοδίων ακόμη και τώρα. Προανήγγειλε, δε, τη μεταφορά του Ε65 στο ΕΣΠΑ χωρίς ωστόσο να διευκρινίζει την ακριβή διαδικασία.
Λία Αλμανταριώτη
πηγή: ΕΞΠΡΕΣ
Δυόμισι περίπου χρόνια μετά την υπογραφή σύμβασης για την εκτέλεση του έργου ύψους 1,6 εκατ. ευρώ και εν έτει 2010 έχει παραδοθεί περίπου το 50% των εκτάσεων στους παραχωρησιούχους λόγω καθυστέρησης των απαλλοτριώσεων (θα έπρεπε να είχαν ολοκληρωθεί από το 2008, βάσει της σύμβασης), μέχρι στιγμής έχει ολοκληρωθεί το 13% περίπου του έργου, ενώ σε καθυστέρηση βρίσκεται η καταβολή από το Eλληνικό Δημόσιο της δεύτερης δόσης (ιδία συμμετοχή) προς τους κατασκευαστές. Ειδικότερα, στον Ε65 σε εξέλιξη βρίσκονται οι εργασίες μόλις σε δύο από τα επτά τμήματα του έργου (1ο-14ο χλμ. και 32ο-43ο χλμ.), σε άλλα τρία βρίσκονται σε διάφορα στάδια και σε δύο δεν έχουν ξεκινήσει ακόμα: στο 48ο-56ο χλμ., καθώς δεν έχει απαλλοτριωθεί η γη, και από το 135ο χλμ. έως το τέλος του έργου, λόγω απόφασης του ΣτΕ για «πάγωμα» των εργασιών ύστερα από προσφυγή.
Για το θέμα ο υφυπουργός Yποδομών Γιάννης Μαγκριώτης υπογράμμισε πως «το έργο επιβαρύνεται και από την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ) για προσωρινή διακοπή κατασκευών στη συμβολή τού Ε65 με την Εγνατία για περιβαλλοντικούς λόγους, μέχρι να ληφθεί οριστική απόφαση. Oσον αφορά το τμήμα στην είσοδο της Λαμίας, προβλήματα δημιουργεί η άρνηση του Δασαρχείου της περιοχής να παραχωρήσει τον χώρο από όπου είχε οριστεί να λαμβάνονται τα απαραίτητα χωματουργικά υλικά». Ερωτηθείς για τα διόδια στον Ε65, δήλωσε ότι η κυβέρνηση επαναδιαπραγματεύεται το ύψος τους με τους παραχωρησιούχους του έργου, διότι το κόστος τους είναι ακριβό και η χρηματοδότηση από το Δημόσιο είναι χαμηλή.
Σύμφωνα με το ΤΕΕ Κεντρικής και Δυτικής Θεσσαλίας τα προβλήματα στην κατασκευή του οδικού άξονα εντοπίζονται στις απαλλοτριώσεις οι οποίες σε ορισμένα σημεία, λόγω και των οικονομικών δυσκολιών του Ελληνικού Δημόσιου, δεν έχουν προχωρήσει ικανοποιητικά. Αυτό δημιουργεί ασυνέχειες στην εκτέλεση των εργασιών. Στα αρχαιολογικά ευρήματα που ανακαλύφθηκαν σε διάφορα σημεία, τα οποία για να έρθουν στο φως το ταχύτερο δυνατό απαιτούν επιπλέον πιστώσεις από το Yπουργείο Πολιτισμού. Στα δίκτυα κοινής ωφέλειας, τα οποία και αυτά σε κάποιες περιπτώσεις θα πρέπει να μετατοπιστούν».
Πέραν των ανωτέρω, η Ισπανική Ferovial, που έχει την ευθύνη του δρόμου από την Καρδίτσα μέχρι την Παναγία Καλαμπάκας, απέλυσε όλους τους εργαζόμενους (περίπου 500 άτομα) και έκλεισε τα εργοτάξια καθώς δεν μπορεί να συνεχίσει τις εργασίες χωρίς το Δημόσιο να βάζει τη δική του συμμετοχή στο έργο όπως προβλέπει και η σχετική σύμβαση. Σε αυτό το κομμάτι του υπό κατασκευή δρόμου υπάρχουν επίσης αρκετές θεσσαλικές υπεργολαβίες οι οποίες επίσης βρίσκονται στον αέρα.
Παράλληλα για το αρχαιολογικό έργο που διενεργείται για την κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου Ε65 στο τμήμα των Nομών Καρδίτσας και Τρικάλων εργάζονται 76 αρχαιολόγοι, οι οποίοι παραμένουν απλήρωτοι τους τελευταίους τέσσερις μήνες.
Σχετικά με τις εργασίες του Ε65, επερώτηση στη Bουλή προς τον υπουργό Υποδομών Δημήτρη Ρεππά υπέβαλαν οι βουλευτές της Ν.Δ. Σταύρος Καλογιάννης και Δημήτρης Τσουμάνης, βουλευτές Ιωαννίνων και Πρέβεζας αντίστοιχα. Στην απάντησή του ο κ. Ρέππας είπε αρχικά ότι τα διόδια έχουν πράγματι υψηλό κόστος για τον χρήστη των δρόμων και είναι τοποθετημένα σε πολλά σημεία. Αναγνώρισε επίσης ότι τοποθετούνται διόδια σε νέα σημεία ή αυξάνεται το ύψος των διοδίων ακόμη και τώρα. Προανήγγειλε, δε, τη μεταφορά του Ε65 στο ΕΣΠΑ χωρίς ωστόσο να διευκρινίζει την ακριβή διαδικασία.
Λία Αλμανταριώτη
πηγή: ΕΞΠΡΕΣ