Σάββατο 16 Οκτωβρίου 2010










Τη δυνατότητα ενοποίησης κοντινών σταθμών διοδίων στο εθνικό οδικό δίκτυο των έργων με συμβάσεις παραχώρησης, δίνει τροπολογία του υπουργείου Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, που κατατέθηκε χθες στη Βουλή στο νομοσχέδιο για την οδική ασφάλεια.

Για την κάλυψη της ζημιάς του παραχωρησιούχου, προβλέπεται η δυνατότητα ανάλογης προσαρμογής του ύψους του διοδίου στον πλησιέστερο σταθμό, ακόμη και αν τον δεύτερο σταθμό λειτουργεί άλλος παραχωρησιούχος ή δημόσια εταιρεία. Τα έσοδα θα αποδίδονται στη συνέχεια στο δικαιούχο που έχει το δικαίωμα λειτουργίας του σταθμού.

Με την ίδια απόφαση προσδιορίζεται ο πλησιέστερος σταθμός είσπραξης των διοδίων, η διαδικασία προσδιορισμού και επαλήθευσης των αντίστοιχων ποσών, ο χρόνος, ο τρόπος και η διαδικασία απόδοσης αυτών στον δικαιούχο.

Η ρύθμιση αυτή προωθείται για να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα υπερβολικής χρέωσης των τοπικών κοινωνιών από τέλη κοντινών σταθμών διοδίων με αντίστοιχη αποκατάσταση της ζημιάς του παραχωρησιούχου με την ενοποίηση των σταθμών και την ανάλογη προσαρμογή του ύψους του διοδίου στον εναπομείναντα σταθμό. Χαρακτηριστικό παράδειγμα εφαρμογής της σχετικής ρύθμισης αποτελεί η μεταβίβαση του κόστους του σταθμού Αιγινίου Πιερίας, που παραμένει κλειστός, στον σταθμό Μαλγάρων.

Το υπουργείο επιχειρεί έτσι να αντιμετωπίσει τις αντιδράσεις των πολιτών και να διευκολύνει τις τοπικές μετακινήσεις σε περιοχές με πολλούς σταθμούς διοδίων μέχρι να ολοκληρωθεί το παράπλευρο οδικό δίκτυο και να αρχίσουν να λειτουργούν τα ηλεκτρονικά διόδια σε περίπου ενάμισι χρόνο, οπότε η χρέωση θα είναι ανάλογη με την απόσταση που διανύει κάθε οδηγός. Στόχος, όμως είναι και να αντιμετωπισθούν τα προβλήματα που εντοπίζονται με τους παραχωρησιούχους, καθώς οι συμβάσεις τους παρέχουν το δικαίωμα διεκδίκησης αποζημίωσης από το ελληνικό Δημόσιο σε περιπτώσεις που δεν τηρούνται το προβλεπόμενα.

Συγκεκριμένα, η αιτιολογική έκθεση αναφέρει ότι «σε περιπτώσεις που από συμβάσεις παραχώρησης προβλέπεται να λειτουργούν μετωπικοί σταθμοί διοδίων σε μικρή απόσταση από άλλους, είναι πιθανό να δημιουργείται σημαντικό οικονομικό κόστος για τις τοπικές μετακινήσεις, όμως οι συμβάσεις κυρώνονται με νόμο και επομένως δεν είναι δυνατόν χωρίς συμφωνία των μερών και ψήφιση νέου νόμου να γίνονται αλλαγές των συμβατικών τους όρων.

Στις περιπτώσεις, δηλαδή, που το Δημόσιο παρεμβαίνει μονομερώς για λόγους κοινωνικού συμφέροντος στους όρους της σύμβασης και επιβάλλει ρυθμίσεις, όπως η προσωρινή διακοπή λειτουργίας σταθμών διοδίων, υποχρεούται στο μέτρο που θίγονται τα οικονομικά ανταλλάγματα του παραχωρησιούχου, να τον αποζημιώνει.

  • Blogroll

  • Blog Archive