Του Δημήτρη Δελεβέγκου Πηγή:www.capital.gr
«Η σχετική προεργασία έχει γίνει για την επαναδιαπραγμάτευση των διοδίων που αφορά τη μείωση των κρατικών εσόδων. Στις αρχές του επόμενου έτους ίσως έχουμε συγκεκριμένα αποτελέσματα» σημείωνε το Νοέμβριο του 2009, ο υφυπουργός Υποδομών, Γιάννης Μαγκριώτης, στο περιθώριο κομματικής εκδήλωσης στη Λάρισα.
Στην πορεία, εξαιτίας και της οικονομικής κρίσης απεδείχθη ότι το εγχείρημα της μείωσης των διοδίων είναι μάλλον παράτολμο. Η αιτία προφανής: η... "τρόικα", δηλαδή το δημόσιο, οι κατασκευαστικοί όμιλοι και οι τράπεζες έπρεπε από το μηδέν να συζητήσει την αλλαγή των όρων των συμβάσεων των πέντε υπό κατασκευή αυτοκινητοδρόμων. Και αυτό σε μία στιγμή, που οι τράπεζες είχαν ήδη ξεκινήσει να έχουν δεύτερες σκέψεις για τη χρηματοδότηση των έργων παραχώρησης.
Χθες στο πλαίσιο της επίσκεψής του σε έργα που βρίσκονται σε εξέλιξη στην Πάτρα, ο κ. Μαγκριώτης επανήλθε στο ζήτημα της επαναδιαπραγμάτευσης των διοδίων, κάνοντας πολλούς να μιλούν περί «λαϊκισμού και προεκλογικών υποσχέσεων».
«Ναι» στη μείωση των διοδίων
Αυτή την φορά, ωστόσο, στο «πλευρό» του υφυπουργού βρίσκονται οι παραχωρησιούχοι (οι όμιλοι που έχουν αναλάβει την υλοποίηση των πέντε σύγχρονων αυτοκινητοδρόμων), οι οποίοι, όπως αναφέρουν πληροφορίες, φαίνεται να θεωρούν ότι πιθανή μείωση του τιμήματος των διοδίων θα σταματούσε την κάμψη των εσόδων.
Είναι χαρακτηριστικό ότι η κυκλοφορία στο σύνολο των εθνικών οδικών δικτύων υπολογίζεται ότι έχει υποχωρήσει κατά 20%, με αποτέλεσμα τα έσοδα από διόδια να έχουν υποχωρήσει σημαντικά. Η εξέλιξη αυτή δημιουργεί προβληματισμό στους κατασκευαστικούς ομίλους, αφού τα διόδια αποτελούν βασικό πυλώνα χρηματοδότησης των πέντε οδικών έργων.
Έτσι, κατά τις ίδιες πληροφορίες, κατασκευαστικές φέρονται να έχουν ζητήσει τη μείωση των διοδίων μέσω της μείωσης των εσόδων που εισπράττει το κράτος, ως μία λύση για την ανάκαμψη της κυκλοφορίας στις υπό κατασκευή οδικές αρτηρίες.
Η «λύση» αυτή, ωστόσο βρίσκεται αντιμέτωπη με σημαντικές δυσκολίες. Το δημόσιο θα αρχίζει να εισπράττει έσοδα από τα πέντε οδικά έργα παραχώρησης από το 2012. Με άλλα λόγια, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, μέχρι τότε δεν θα ήταν δυνατόν να μειωθούν τα διόδια μέσω της συγκεκριμένης «φόρμουλας», δηλαδή της μείωσης των εσόδων του δημοσίου. Και αυτό επειδή σε διαφορετική περίπτωση οι τράπεζες θα ζητούσαν πολύ υψηλά επιτόκια, σε σχέση με αυτά που δανείζεται το δημόσιο.
«Η συζήτηση περί μείωσης των διοδίων αναθερμαίνεται εξαιτίας των εκλογών. Εξάλλου, οι συμβάσεις παραχώρησης προβλέπουν την κατασκευή παράπλευρων δικτύων, ώστε τουλάχιστον οι μόνιμοι κάτοικοι των περιοχών να έχουν τη δυνατότητα να μετακινούνται χωρίς να πληρώνουν διόδια» σημειώνει στο Capital.gr υψηλόβαθμο στέλεχος της κατασκευαστικής αγοράς.
διαίτερη σημειολογική σημασία έχει και το γεγονός ότι ο υπουργός Υποδομών, Δημήτρης Ρέππας έχει επανειλημμένως αποφύγει στις δημόσιες τοποθετήσεις του να μιλήσει περί μείωσης του τιμήματος των διοδίων, αλλά εστιάζεται στην αναβάθμιση των παράπλευρων οδικών δικτύων.
dimitris.delevegos@capital.gr
Πηγή:www.capital.gr