Παρασκευή 1 Οκτωβρίου 2010


Της Μαρίας Καραούλη
Karaouli@makthes.gr
πηγή: Μακεδονία
Η “Αιγαίο Α.Ε.” προτίθεται να λειτουργήσει διόδια στον παράπλευρο δρόμο της Λεπτοκαρυάς
Δεν αρκούσαν οι εννέα σταθμοί διοδίων στην εθνική οδό Θεσσαλονίκης - Αθήνας, η εταιρεία “Αιγαίο Α.Ε.” είναι διατεθειμένη να προχωρήσει και στη λειτουργία των παράπλευρων, ως έχει δικαίωμα βάσει της σύμβασης που έχει υπογράψει με το ελληνικό δημόσιο, τεντώνοντας παραπάνω τα νεύρα των οδηγών.
Η απόπειρα που έγινε στη Λεπτοκαρυά Πιερίας για την έναρξη κατασκευής πλευρικών διοδίων προς στιγμήν έχει σταματήσει μετά την αντίδραση των κατοίκων της περιοχής. Η εταιρεία, πάντως, δεν πρόκειται να παραιτηθεί από το δικαίωμά της να λειτουργήσει πλευρικά διόδια, ούτε όμως οι κάτοικοι κάνουν πίσω, με αποτέλεσμα να κορυφώνεται η αντιπαράθεση.
Το θέμα των πολλών σταθμών διοδίων σε όλο το εθνικό δίκτυο της χώρας έχει ξεσηκώσει κυρίως τους κατοίκους των περιοχών που θίγονται, χωρίς βέβαια να εξαιρούνται οι υπόλοιποι πολίτες, που αναγκάζονται να σταματούν κάθε λίγο και λιγάκι για να πληρώσουν τα τσουχτερά τέλη. Το κίνημα που αναπτύχθηκε από ομάδες πολιτών κατά των διοδίων έχει προβληματίσει την ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών, όμως η σύμβαση που έχει υπογράψει ο πρώην υπουργός Γιώργος Σουφλιάς με την εταιρεία, η οποία έχει κυρωθεί από τη βουλή, δεν αφήνει περιθώρια για... κοινωνική πολιτική.

Τι λέει η πολιτεία
Τα spread έχουν μπει για τα καλά στη ζωή μας, αφού καθορίζουν ακόμη και το κόστος των διοδίων! “Βούλησή μας είναι να επαναδιαπραγματευτούμε το κόστος των τελών, αλλά οι οικονομικές εξελίξεις και το υψηλό επίπεδο των spread δεν επιτρέπει στις τράπεζες, που είναι οι χρηματοδότες για την κατασκευή αυτών των μεγάλων αυτοκινητόδρομων, να δεχθούν εύκολα μια διαπραγμάτευση, εκτός και αν καταλήξουμε σε συμφωνία, η οποία θα είναι πασιφανώς σε βάρος του δημόσιου συμφέροντος και κατ’ επέκταση των πολιτών”, υποστήριξε στη “Μ” ο υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Γιάννης Μαγκριώτης, προσθέτοντας: “Ελπίζουμε ότι την επόμενη χρονιά θα πέσουν τα spread και τότε θα μπορούμε να μιλάμε και για μείωση του κόστους των διοδίων”.
Ο κ. Μαγκριώτης επέρριψε την ευθύνη τόσο για την πυκνότητα χωροθέτησης των διοδίων όσο και για το υψηλό κόστος στην προηγούμενη κυβέρνηση, “καθώς τη σύμβαση υπέγραψε ο πρώην υπουργός Γ. Σουφλιάς με την εταιρεία και όχι η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ”.

Παρέμβαση νομάρχη
Παρέμβαση στο θέμα έκανε ο νομάρχης Πιερίας Γιώργος Παπαστεργίου, ο οποίος στη διάρκεια συνέντευξης τύπου εξέφρασε την πρόθεσή του να ζητήσει νέα σύσκεψη με τους βουλευτές και τους φορείς του νομού, κατά την οποία θα προτείνει συνάντηση με τον υπουργό Υποδομών Δημήτρη Ρέππα, ώστε να επαναβεβαιωθούν όσα υποσχέθηκε ο Γιώργος Σουφλιάς στην πιερική αντιπροσωπεία το 2008.
“Το κρυφτούλι ανάμεσα στην εταιρεία και στους πολίτες πρέπει να σταματήσει”, είπε ο Γιώργος Παπαστεργίου, σχολιάζοντας την αιφνιδιαστική απόπειρα εγκατάστασης παράπλευρων διοδίων στον κόμβο της Λεπτοκαρυάς από την παραχωρησιούχο. Ο νομάρχης Πιερίας έκανε λόγο για πάγια τακτική της εταιρείας να μην ενημερώνει τη νομαρχιακή ή την τοπική αυτοδιοίκηση για τις προθέσεις της, καταλογίζοντάς της “ανεπιτυχή” απόπειρα απαξίωσης δύο σημαντικών θεσμών.
Μιλώντας για τα παράλληλα έργα ο νομάρχης χαρακτήρισε αντισυνταγματικό οι πολίτες της Πιερίας αλλά και οι επισκέπτες να μην έχουν εναλλακτική λύση μετακίνησης και με τη μέθοδο του “χωνιού” να είναι αναγκασμένοι να χρησιμοποιούν την εθνική οδό, πληρώνοντας διόδια για να φθάνουν ακόμη και στην έδρα του δήμου τους. Ο κ. Παπαστεργίου επανέλαβε την πάγια θέση του, ότι δεν μπορεί να δεχτεί την εγκατάσταση επιπλέον διοδίων αν δεν κατασκευαστεί ένα ασφαλές και ολοκληρωμένο παράπλευρο δίκτυο.

* 170 ευρώ το πάνε έλα στην Αθήνα. Αεροπλάνο ή αυτοκίνητο; Στο δίλημμα αυτό μπαίνουν σχεδόν πάντα οι πολίτες που θέλουν τα ταξιδέψουν από Θεσσαλονίκη για Αθήνα και το αντίστροφο, αφού, αν προτιμήσουν το ΙΧ, θα πληρώσουν περίπου 170 ευρώ (μετ’ επιστροφής), περιλαμβανομένων των απανωτών διοδίων και του υψηλού κόστους της βενζίνης, ενώ με το αεροπλάνο μπορούν να βρουν και εισιτήριο αξίας 94 ευρώ! Ειδικότερα στην εθνική οδό Θεσσαλονίκης - Αθήνας λειτουργούν εννέα σταθμοί διοδίων, ένας ανά 55 χιλιόμετρα κατά μέσο όρο. Ο οδηγός ΙΧ θα πληρώσει στα διόδια περίπου 40 ευρώ για το ταξίδι με επιστροφή. Αν κάποιος συνυπολογίσει το κόστος των καυσίμων (τα πρατήρια στην εθνική πωλούν την απλή αμόλυβδη 1,70 ευρώ ανά λίτρο), τότε εύκολα αντιλαμβάνεται ότι σε λίγο καιρό οι εθνικές οδοί θα είναι έρημες.



“Θα αντισταθούμε” τονίζουν οι κάτοικοι της Πιερίας

Η ενέργεια της εταιρείας να αρχίσει εργασίες για την ανέγερση πλευρικών σταθμών στη Λεπτοκαρυά πυροδότησε ξανά τις αντιδράσεις των κατοίκων της Πιερίας. Οι Πιεριείς είναι από τους πρώτους που οργανώθηκαν κατά των διοδίων, αφού στον νομό λειτουργούν ήδη δύο σταθμοί, στα Μάλγαρα και στη Λεπτοκαρυά, ενώ έτοιμος είναι και ο σταθμός στο Αιγίνιο, ο οποίος είναι μεν ανενεργός μετά την έντονη αντίδραση της τοπικής κοινωνίας, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι στο μέλλον δεν θα λειτουργήσει.
Αργά χθες βράδυ η επιτροπή αγώνα κατά των διοδίων συνεδρίασε σε αίθουσα της νομαρχίας, προκειμένου να σταθμίσει τα δεδομένα και να οργανώσει τις περαιτέρω ενέργειες των μελών της. Παράλληλα έγιναν οι πρώτες ενέργειες για να συγκροτηθεί αντίστοιχη επιτροπή και στη νότια Πιερία, ώστε οι κινήσεις να είναι πιο συντονισμένες και αποτελεσματικές.
Κάτοικοι, πολιτικοί, άρχοντες της αυτοδιοίκησης και οι βουλευτές του νομού ομονοούν στα επιχειρήματά τους εναντίον των πλευρικών διοδίων. Ζητούν από την εταιρεία να ολοκληρώσει πρώτα να παράλληλα έργα και στη συνέχεια να λειτουργήσει πλευρικά διόδια. Υπάρχει βεβαίως και η άποψη, κυρίως των κατοίκων, να μη λειτουργήσουν καθόλου τα πλευρικά διόδια.
“Δεν θα επιτρέψουμε, όπως το καταφέραμε στο Αιγίνιο, να λειτουργήσουν πλευρικά διόδια στη Λεπτοκαρυά, τη στιγμή που οι κάτοικοι της περιοχής δεν έχουν εναλλακτική διέξοδο”, ξεκαθάρισε στη “Μ” ο συντονιστής της επιτροπής αγώνα Αιγινίου Παναγιώτης Αγγελίδης και πρόσθεσε: “Όσες φορές προσπαθήσουν να ξεκινήσουν εργασίες θα μας βρουν μπροστά τους”
  • Blogroll

  • Blog Archive