2,2 ΔΙΣ. ΟΙ ΝΕΟΙ ΟΔΙΚΟΙ ΑΞΟΝΕΣ ΤΗΣ ΑΤΤΙΚΗΣ
Αλλαγή της σύμβασης για την Αττική Οδό, για να συνδεθεί με την «πίτα» των καινούριων οδικών έργων
Της ΧΑΡΑΣ ΤΖΑΝΑΒΑΡΑ
Και η Αττική Οδός θα περιλαμβάνεται, σύμφωνα με πληροφορίες, στο πακέτο με τη νομοθετική ρύθμιση για το σύνολο των αυτοκινητόδρομων που προωθεί η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών.
Οι συμβάσεις έχουν μπει στο «κόσκινο» και επανεξετάζονται ώστε να βρεθούν λύσεις για κατασκευαστικά προβλήματα, κυρίως όμως για τη μείωση των διοδίων, με ψαλίδισμα μελλοντικών εσόδων υπέρ του Δημοσίου, που ώς το 2037 προβλέπονταν να φθάσουν τα 23 δισ. ευρώ.
Η σύμβαση γιά την Αττική Οδό έχει τα δικά της χαρακτηριστικά, αφού προβλέπεται ότι η παραχώρηση της εκμετάλλευσης διαρκεί 18 χρόνια και επιπλέον μπορεί να λήξει νωρίτερα εφόσον η απόδοση ιδίων κεφαλαίων της κοινοπραξίας είναι 11,2%. Στοιχεία για τα έσοδα δεν δίνονται στη δημοσιότητα, είναι όμως γνωστό ότι η αναμενόμενη κυκλοφορία ήταν 180.000 την ημέρα, επίπεδο που έχει ξεπεραστεί από το 2004. Τα αυξημένα έσοδα έχουν στην ουσία υπαγορεύσει τις χαμηλές αναπροσαρμογές των τιμών που βρίσκονται κάτω από τα προβλεπόμενα στη σύμβαση. Μόνο από τις αρχές του 2010 και για πρώτη φορά καταγράφεται μείωση των κυκλοφορούντων οχημάτων, που κυμαίνονται γύρω στα 290.000 την ημέρα, έναντι 310.000 την προηγούμενη χρονιά.
Οι αλλαγές στη σύμβαση συνδέονται με τους νέους αυτοκινητόδρομους μήκους 100 χλμ. και προϋπολογισμού 2,2 δισ. ευρώ, που σχεδιάζονται για την Αττική. Βρίσκονται ακόμη στο στάδιο των προκαταρκτικών μελετών και δεν έχουν ούτε μακρινή συγγένεια με τα φαραωνικά προγράμματα που είχαν παρουσιαστεί στις παραμονές των δύο εκλογικών αναμετρήσεων του 2009. Τα συναρμόδια υπουργεία Υποδομών και Περιβάλλοντος έχουν ήδη συμφωνήσει ότι θα ψαλιδιστούν και θα περιοριστούν στο 30%, ώστε να εναρμονιστούν στο νέο καθεστώς προστασίας του Υμηττού, καθώς και το επικαιροποιημένο Ρυθμιστικό που θα παρουσιαστεί στο τέλος του χρόνου με προοπτική να θεσμοθετηθεί το πρώτο εξάμηνο του 2011.
Οι προτάσεις που έχουν συμφωνηθεί προβλέπουν:
1 Επέκταση της σημερινής περιφερειακής Υμηττού (11 χλ.μ.), που θα είναι υπόγεια και θα τερματίζει πλέον στη λεωφόρο Βουλιαγμένης και όχι στην παραλιακή, όπως προέβλεπαν οι προηγούμενοι σχεδιασμοί. Δεν έχουν ληφθεί οριστικές αποφάσεις για το σημείο που θα κατασκευαστεί ο συνδετήριος κόμβος, δεδομένου ότι υπάρχει η γραμμή του μετρό, η οποία εκ των πραγμάτων απαιτεί ειδική αντιμετώπιση.
2 Βελτίωση της υπάρχουσας λεωφόρου Κατεχάκη-Αλίμου, όπου λειτουργούν 15 φωτεινοί σηματοδότες. Με την κατάργηση ορισμένων φαναριών και την κατασκευή ανισόπεδων κόμβων, μπορεί να μειωθεί ο χρόνος οδήγησης έως και 15 λεπτά. Η συγκεκριμένη λύση, που θα μπορούσε να προωθηθεί από το 2004 και να ανακουφίσει αισθητά την κυκλοφορία, βρίσκεται υπό εξέταση. Αν αποδειχθεί βιώσιμη μπορεί να είναι και η οριστική, δεδομένου ότι ο Οργανισμός Αθήνας θα έβλεπε θετικά τη σύνδεση των ανατολικών συνοικιών της πρωτεύουσας με μέσο σταθερής τροχιάς, μετρό ή τραμ.
3 Σύνδεση των νοτίων προαστίων απευθείας με το αεροδρόμιο. Ο νέος αυτοκινητόδρομος θα ξεκινάει από το ίδιο σημείο της λεωφόρου Βουλιαγμένης όπου θα καταλήγει η περιφερειακή Υμηττού. Θα είναι υπόγειος σε μεγάλο τμήμα του και θα φθάνει ώς το Κορωπί, όπου θα «κουμπώνει» με την Αττική Οδό.
4 Ολοκλήρωση της σύνδεσης του ολυμπιακού χωριού με το λεκανοπέδιο, με επέκταση της λεωφόρου Κύμης. Το τμήμα ώς την εθνική οδό, στο ύψος του κόμβου Καλυφτάκη, έχει παραδοθεί από το 2004. Απομένει το υπόλοιπο κομμάτι, περίπου 4 χλμ., που θα περιλαμβάνει δίδυμες σήραγγες, συνολικού μήκους 2,4 χλμ.
Η υπόγεια επέκταση της περιφερειακής Υμηττού και η σύνδεση με το «Ελ. Βενιζέλος» προβλέπεται να ανατεθούν με συμβάσεις παραχώρησης. Τα υπόλοιπα έργα, συνολικού ύψους 500 εκατ. ευρώ, γίνεται προσπάθεια να ενταχθούν σε κοινοτικά προγράμματα.
Το υπουργείο Υποδομών προωθεί για την Αττική άλλα δύο σημαντικά έργα, που προβλέπεται να δημοπρατηθούν μέσα στο 2011 με συμβάσεις παραχώρησης και αφορούν:
**Τη νέα εθνική οδό Ελευσίνας-Θήβας-Υλίκης (50 χλμ.), που θα αντικαταστήσει το σημερινό δρόμο με τις επικίνδυνες στροφές που κλείνουν συχνά σε περιόδους κακοκαιρίας. Σήμερα οι οδηγοί, κυρίως φορτηγών, που κινούνται στον άξονα βορράς-νότος επιλέγουν την Αττική Οδό.
**Την υποθαλάσσια σύνδεση με τη Σαλαμίνα, με σήραγγα που θα ξεκινάει από το Πέραμα και θα καταλήγει στην απέναντι ακτή.
Καινούρια «πίτα» 2,2 δισ. ευρώ ετοιμάζει το αρμόδιο υπουργείο και τα εργολαβικά σχήματα πήραν θέση, ελπίζοντας να κερδίσουν τη μερίδα του λέοντος. Οι αυτοκινητόδρομοι είναι απαραίτητοι για να ολοκληρωθούν οι τρεις δακτύλιοι που προβλέπει το Ρυθμιστικό του 1985, όμως η πράξη αποδεικνύει ότι έχουν μικρή ζωή. Ξεπερνιούνται από τη νέα κυκλοφορία που προσελκύουν. Επομένως; Στροφή προς τη συγκοινωνία για τις καθημερινές μετακινήσεις.
Εργολάβοι σε θέση μάχης
Μερίδιο από τα νέα οδικά έργα στο λεκανοπέδιο, συνολικού ύψους 2,2 δισ. ευρώ, διεκδικεί, αλλά με απευθείας ανάθεση, ο όμιλος Μπόμπολα, που σήμερα έχει το «πάνω χέρι» στην κοινοπραξία της Αττικής Οδού.
Υπενθυμίζεται ότι το συγκεκριμένο έργο είχαν αναλάβει εννέα ελληνικές κατασκευαστικές εταιρείες, αλλά στη συνέχεια, λόγω οικονομικών προβλημάτων, αποχώρησαν οι περισσότερες και έχουν απομείνει τρεις.
Το επιχείρημα που προβάλλει ο κατασκευαστικός όμιλος είναι ότι με επιμήκυνση του χρόνου παραχώρησης της εκμετάλλευσης της Αττικής Οδού θα αναλάβουν να χρηματοδοτήσουν εξ ολοκλήρου, με μηδενική συμμετοχή του Δημοσίου, τα έργα των επεκτάσεων και μάλιστα χωρίς να χρειαστεί να προστεθούν νέοι σταθμοί διοδίων πέρα απ' αυτούς που λειτουργούν σήμερα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η πρόταση έχει υποβληθεί από χρόνια στο τότε υπουργείο ΠΕΧΩΔΕ, μέσω κορυφαίων στελεχών του «Ελλάκτορα». Επανήλθε προσφάτως με αφορμή τους νέους σχεδιασμούς για τους αυτοκινητόδρομους. Ως τώρα πάντως δεν φαίνεται να γίνεται αποδεκτή από τους αρμόδιους στο υπουργείο Υποδομών, που μας διαβεβαίωσαν ότι ετοιμάζουν αυτοτελείς διαγωνισμούς. Αφηναν όμως ένα «παράθυρο» να παραχωρηθούν οι βελτιώσεις στην Κατεχάκη-Αλίμου, ύστερα από επαναδιαπραγμάτευση της σύμβασης της Αττικής Οδού.
Χ. ΤΖ.
πηγή: Ελευθεροτυπία
Αλλαγή της σύμβασης για την Αττική Οδό, για να συνδεθεί με την «πίτα» των καινούριων οδικών έργων
Της ΧΑΡΑΣ ΤΖΑΝΑΒΑΡΑ
Και η Αττική Οδός θα περιλαμβάνεται, σύμφωνα με πληροφορίες, στο πακέτο με τη νομοθετική ρύθμιση για το σύνολο των αυτοκινητόδρομων που προωθεί η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών.
Οι συμβάσεις έχουν μπει στο «κόσκινο» και επανεξετάζονται ώστε να βρεθούν λύσεις για κατασκευαστικά προβλήματα, κυρίως όμως για τη μείωση των διοδίων, με ψαλίδισμα μελλοντικών εσόδων υπέρ του Δημοσίου, που ώς το 2037 προβλέπονταν να φθάσουν τα 23 δισ. ευρώ.
Η σύμβαση γιά την Αττική Οδό έχει τα δικά της χαρακτηριστικά, αφού προβλέπεται ότι η παραχώρηση της εκμετάλλευσης διαρκεί 18 χρόνια και επιπλέον μπορεί να λήξει νωρίτερα εφόσον η απόδοση ιδίων κεφαλαίων της κοινοπραξίας είναι 11,2%. Στοιχεία για τα έσοδα δεν δίνονται στη δημοσιότητα, είναι όμως γνωστό ότι η αναμενόμενη κυκλοφορία ήταν 180.000 την ημέρα, επίπεδο που έχει ξεπεραστεί από το 2004. Τα αυξημένα έσοδα έχουν στην ουσία υπαγορεύσει τις χαμηλές αναπροσαρμογές των τιμών που βρίσκονται κάτω από τα προβλεπόμενα στη σύμβαση. Μόνο από τις αρχές του 2010 και για πρώτη φορά καταγράφεται μείωση των κυκλοφορούντων οχημάτων, που κυμαίνονται γύρω στα 290.000 την ημέρα, έναντι 310.000 την προηγούμενη χρονιά.
Οι αλλαγές στη σύμβαση συνδέονται με τους νέους αυτοκινητόδρομους μήκους 100 χλμ. και προϋπολογισμού 2,2 δισ. ευρώ, που σχεδιάζονται για την Αττική. Βρίσκονται ακόμη στο στάδιο των προκαταρκτικών μελετών και δεν έχουν ούτε μακρινή συγγένεια με τα φαραωνικά προγράμματα που είχαν παρουσιαστεί στις παραμονές των δύο εκλογικών αναμετρήσεων του 2009. Τα συναρμόδια υπουργεία Υποδομών και Περιβάλλοντος έχουν ήδη συμφωνήσει ότι θα ψαλιδιστούν και θα περιοριστούν στο 30%, ώστε να εναρμονιστούν στο νέο καθεστώς προστασίας του Υμηττού, καθώς και το επικαιροποιημένο Ρυθμιστικό που θα παρουσιαστεί στο τέλος του χρόνου με προοπτική να θεσμοθετηθεί το πρώτο εξάμηνο του 2011.
Οι προτάσεις που έχουν συμφωνηθεί προβλέπουν:
1 Επέκταση της σημερινής περιφερειακής Υμηττού (11 χλ.μ.), που θα είναι υπόγεια και θα τερματίζει πλέον στη λεωφόρο Βουλιαγμένης και όχι στην παραλιακή, όπως προέβλεπαν οι προηγούμενοι σχεδιασμοί. Δεν έχουν ληφθεί οριστικές αποφάσεις για το σημείο που θα κατασκευαστεί ο συνδετήριος κόμβος, δεδομένου ότι υπάρχει η γραμμή του μετρό, η οποία εκ των πραγμάτων απαιτεί ειδική αντιμετώπιση.
2 Βελτίωση της υπάρχουσας λεωφόρου Κατεχάκη-Αλίμου, όπου λειτουργούν 15 φωτεινοί σηματοδότες. Με την κατάργηση ορισμένων φαναριών και την κατασκευή ανισόπεδων κόμβων, μπορεί να μειωθεί ο χρόνος οδήγησης έως και 15 λεπτά. Η συγκεκριμένη λύση, που θα μπορούσε να προωθηθεί από το 2004 και να ανακουφίσει αισθητά την κυκλοφορία, βρίσκεται υπό εξέταση. Αν αποδειχθεί βιώσιμη μπορεί να είναι και η οριστική, δεδομένου ότι ο Οργανισμός Αθήνας θα έβλεπε θετικά τη σύνδεση των ανατολικών συνοικιών της πρωτεύουσας με μέσο σταθερής τροχιάς, μετρό ή τραμ.
3 Σύνδεση των νοτίων προαστίων απευθείας με το αεροδρόμιο. Ο νέος αυτοκινητόδρομος θα ξεκινάει από το ίδιο σημείο της λεωφόρου Βουλιαγμένης όπου θα καταλήγει η περιφερειακή Υμηττού. Θα είναι υπόγειος σε μεγάλο τμήμα του και θα φθάνει ώς το Κορωπί, όπου θα «κουμπώνει» με την Αττική Οδό.
4 Ολοκλήρωση της σύνδεσης του ολυμπιακού χωριού με το λεκανοπέδιο, με επέκταση της λεωφόρου Κύμης. Το τμήμα ώς την εθνική οδό, στο ύψος του κόμβου Καλυφτάκη, έχει παραδοθεί από το 2004. Απομένει το υπόλοιπο κομμάτι, περίπου 4 χλμ., που θα περιλαμβάνει δίδυμες σήραγγες, συνολικού μήκους 2,4 χλμ.
Η υπόγεια επέκταση της περιφερειακής Υμηττού και η σύνδεση με το «Ελ. Βενιζέλος» προβλέπεται να ανατεθούν με συμβάσεις παραχώρησης. Τα υπόλοιπα έργα, συνολικού ύψους 500 εκατ. ευρώ, γίνεται προσπάθεια να ενταχθούν σε κοινοτικά προγράμματα.
Το υπουργείο Υποδομών προωθεί για την Αττική άλλα δύο σημαντικά έργα, που προβλέπεται να δημοπρατηθούν μέσα στο 2011 με συμβάσεις παραχώρησης και αφορούν:
**Τη νέα εθνική οδό Ελευσίνας-Θήβας-Υλίκης (50 χλμ.), που θα αντικαταστήσει το σημερινό δρόμο με τις επικίνδυνες στροφές που κλείνουν συχνά σε περιόδους κακοκαιρίας. Σήμερα οι οδηγοί, κυρίως φορτηγών, που κινούνται στον άξονα βορράς-νότος επιλέγουν την Αττική Οδό.
**Την υποθαλάσσια σύνδεση με τη Σαλαμίνα, με σήραγγα που θα ξεκινάει από το Πέραμα και θα καταλήγει στην απέναντι ακτή.
Καινούρια «πίτα» 2,2 δισ. ευρώ ετοιμάζει το αρμόδιο υπουργείο και τα εργολαβικά σχήματα πήραν θέση, ελπίζοντας να κερδίσουν τη μερίδα του λέοντος. Οι αυτοκινητόδρομοι είναι απαραίτητοι για να ολοκληρωθούν οι τρεις δακτύλιοι που προβλέπει το Ρυθμιστικό του 1985, όμως η πράξη αποδεικνύει ότι έχουν μικρή ζωή. Ξεπερνιούνται από τη νέα κυκλοφορία που προσελκύουν. Επομένως; Στροφή προς τη συγκοινωνία για τις καθημερινές μετακινήσεις.
Εργολάβοι σε θέση μάχης
Μερίδιο από τα νέα οδικά έργα στο λεκανοπέδιο, συνολικού ύψους 2,2 δισ. ευρώ, διεκδικεί, αλλά με απευθείας ανάθεση, ο όμιλος Μπόμπολα, που σήμερα έχει το «πάνω χέρι» στην κοινοπραξία της Αττικής Οδού.
Υπενθυμίζεται ότι το συγκεκριμένο έργο είχαν αναλάβει εννέα ελληνικές κατασκευαστικές εταιρείες, αλλά στη συνέχεια, λόγω οικονομικών προβλημάτων, αποχώρησαν οι περισσότερες και έχουν απομείνει τρεις.
Το επιχείρημα που προβάλλει ο κατασκευαστικός όμιλος είναι ότι με επιμήκυνση του χρόνου παραχώρησης της εκμετάλλευσης της Αττικής Οδού θα αναλάβουν να χρηματοδοτήσουν εξ ολοκλήρου, με μηδενική συμμετοχή του Δημοσίου, τα έργα των επεκτάσεων και μάλιστα χωρίς να χρειαστεί να προστεθούν νέοι σταθμοί διοδίων πέρα απ' αυτούς που λειτουργούν σήμερα.
Σύμφωνα με πληροφορίες, η πρόταση έχει υποβληθεί από χρόνια στο τότε υπουργείο ΠΕΧΩΔΕ, μέσω κορυφαίων στελεχών του «Ελλάκτορα». Επανήλθε προσφάτως με αφορμή τους νέους σχεδιασμούς για τους αυτοκινητόδρομους. Ως τώρα πάντως δεν φαίνεται να γίνεται αποδεκτή από τους αρμόδιους στο υπουργείο Υποδομών, που μας διαβεβαίωσαν ότι ετοιμάζουν αυτοτελείς διαγωνισμούς. Αφηναν όμως ένα «παράθυρο» να παραχωρηθούν οι βελτιώσεις στην Κατεχάκη-Αλίμου, ύστερα από επαναδιαπραγμάτευση της σύμβασης της Αττικής Οδού.
Χ. ΤΖ.
πηγή: Ελευθεροτυπία