Κυριακή 14 Νοεμβρίου 2010

Οι «αγροτικές καλλιέργειες»... καθυστερούν τους 5 οδικούς άξονες

Posted by Ανοιχτή Πρωτοβουλία Πολιτών Βόρειας Αττικής - Ευβοϊκού Κυριακή, Νοεμβρίου 14, 2010
Λύσεις «fast track» στα πολλαπλά προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα μεγάλα έργα υπόσχεται η κυβέρνηση
Π. ΜΠΟΥΛΟΥΚΟΣ

Ενα μικρό χωράφι και η δικαστική εμπλοκή για την απαλλοτρίωσή του καθυστερούν εδώ και περίπου ενάμιση χρόνο την ολοκλήρωση της νέας χάραξης της εθνικής οδού στο ύψος της Υλίκης που αποφασίστηκε για να καταργηθούν οι επικίνδυνες στροφές στην περιοχή. Ανάλογες περιπτώσεις αλλά και η απροθυμία των τραπεζών να χρηματοδοτούν έργα παραχώρησης και φυσικά τα άδεια ταμεία του Δημόσιου καθυστερούν πλέον επικίνδυνα τα έργα ολοκλήρωσης των πέντε οδικών αξόνων που έχουν δοθεί με συμβάσεις παραχώρησης σε αντίστοιχες κοινοπραξίες.

Ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Δ.Ρέππας θα επιχειρήσει πλέον να λύσει τον «γόρδιο δεσμό» των κατασκευαστικών έργων μέσα στον Νοέμβριο με νομοθετική ρύθμιση με την οποία επιδιώκει να υπερκεράσει όλα τα εμπόδια και η οποία θα κατατεθεί στο νομοσχέδιο του «fast track» ή στο νομοσχέδιο του υπουργείου για τα δημόσια έργα. Οι πολυετείς καθυστερήσεις προβληματίζουν και τις τράπεζες που έχουν δανειοδοτήσει τους κατασκευαστικούς ομίλους και τα πιστωτικά ιδρύματα απειλούν με αποχωρήσεις. Επίσης με στόχο την τόνωση της κατασκευαστικής δραστηριότητας που έχει συρρικνωθεί σημαντικά το αρμόδιο υπουργείο έχει σχεδιάσει δημοπρατήσεις έργων ύψους 1,1 δισ. ευρώ ως το τέλος του 2010 και σύνολο 3,9 δισ. ευρώ ως το 2012.

Η κατάσταση

Τρία χρόνια πέρασαν από την υπογραφή των συμβάσεων των πέντε μεγάλων αυτοκινητοδρόμων και η εκτέλεση των έργων σημειώνει χαμηλά ποσοστά προόδου. Ο αυτοκινητόδρομος Ε65 έχει προχωρήσει σε ποσοστό 13%, το τμήμα Ελευσίνα- Κόρινθος- Πάτρα - Πύργος-Τσακώνα βρίσκεται στο 17% και το τμήμα Αθήνα- Μαλιακός- Σκάρφεια σε ποσοστό 24%. Καλύτερα έχουν προχωρήσει το τμήμα Κόρινθος- Τρίπολη- Καλαμάτα και το ΜαλιακόςΚλειδί όπου έχει κατασκευαστεί το 55% και το 52% του τεχνικού έργου. Τεράστια είναι η καθυστέρηση στις απαλλοτριώσεις και η σημερινή κυβέρνηση ρίχνει όλες τις ευθύνες στην προηγούμενη ηγεσία του ΥΠΕΧΩΔΕ. Επίσης μεγάλη καθυστέρηση παρατηρείται λόγω των προσφυγών πολιτών και περιβαλλοντικών οργανώσεων σε τμήματα του Ε65 και της Ιόνιας οδού.

Σημειώνεται ότι εμπλοκή έχει παρουσιαστεί και από τις αποφάσεις του Συμβουλίου Επικρατείας σε ό,τι αφορά τη χάραξη της Ιονίας οδού στην περιοχή της λίμνης Καϊάφα, Κλόκοβα της Ιονίας οδού, κτλ., ενώ πρόβλημα υπάρχει και με τις κοινοτικές αρχές οι οποίες αμφισβητούν την καταλληλότητα της χάραξης του Αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας, από τη Θεσσαλία ως την Εγνατία οδό, στο μεγαλύτερο τμήμα του, θεωρώντας ότι θίγει διαφορετικά οικοσυστήματα.

Νέοι σταθμοί διοδίων και αυξήσεις ως 40%

Πληθαίνουν τα προβλήματα που
δημιουργούνται στα διόδια με τους οδηγούς
που αρνούνται να πληρώσουν και η
κατάσταση έχει οδηγηθεί σε αδιέξοδο.
Κάποιες μάλιστα από τις εταιρείες κατέθεσαν
και αγωγές κατά των πολιτών που δεν
καταβάλλουν διόδια, αν και οι κινητοποιήσεις
διαφόρων συλλόγων που έχουν
δημιουργηθεί επεκτείνονται  σε όλη τη χώρα.
Πληθαίνουν τα προβλήματα που δημιουργούνται στα διόδια με τους οδηγούς που αρνούνται να πληρώσουν και η κατάσταση έχει οδηγηθεί σε αδιέξοδο.Κάποιες μάλιστα από τις εταιρείες κατέθεσαν και αγωγές κατά των πολιτών που δεν καταβάλλουν διόδια, αν και οι κινητοποιήσεις διαφόρων συλλόγων που έχουν δημιουργηθεί επεκτείνονται σε όλη τη χώρα. Οι εταιρείες διαχείρισης των αυτοκινητοδρόμων ετοιμάζονται όχι μόνο να αυξήσουν τις τιμές αλλά να εγκαταστήσουν και νέους σταθμούς ακόμα και στα όρια της Αθήνας.

Σχεδιάζεται η λειτουργία νέων διοδίων στους κόμβους Λυκόβρυσης, Καλυφτάκη, Βαρυμπόμπης και Αγίου Στεφάνου όπως προβλέπεται στις συμβάσεις παραχώρησης. Διόδια θα δημιουργηθούν και κατά μήκος της Εγνατίας οδού.

Ως τον Ιούνιο του 2011 τα διόδια της Εθνικής οδού Ελευσίνας- Κορίνθου - Πατρών (Ελευσίνα, Ισθμός, Ζευγολατιό, Ρίο) πρόκειται να γίνουν αμφίπλευρα, δηλαδή οι οδηγοί θα πληρώνουν και στις δύο κατευθύνσεις.

Μέσα στο 2011 έρχονται αυξήσεις ως και 40% στις τιμές των διοδίων στο τμήμα Μαλιακός- Κλειδί της εθνικής οδού.

Σε αυξήσεις των διοδίων μπορεί να προχωρήσει και η κοινοπραξία που εκμεταλλεύεται τα διόδια της Εθνικής οδού Αθηνών- Λαμίας.

Σε ιδιώτες όλα τα έργα

Με συμβάσεις παραχώρησης σε ιδιώτες επενδυτές θα πραγματοποιηθούν σχεδόν όλα τα οδικά έργα λόγω της κακής κατάστασης των δημοσιονομικών της χώρας. Με τέτοια σύμβαση θα προχωρήσει και η κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου ΕλευσίναςΘήβας, μέσω του οποίου θα διεξάγεται η κίνηση των οχημάτων στον ΠΑΘΕ, χωρίς αυτά να διέρχονται μέσα από την Αθήνα (Κηφισός ή Αττική οδός) όπως γίνεται σήμερα. Το νέο έργο παραχώρησης πρόκειται να δημοπρατηθεί τον επόμενο χρόνο, ενώ το μήκος του οδικού άξονα που θα ενώσει την Ελευσίνα με τη Θήβα, παρακάμπτοντας την Αθήνα, θα φτάνει τα 50 χιλιόμετρα. Επίσης στο πλαίσιο των συμβάσεων αυτών θα ανακατασκευαστούν αυτοκινητόδρομοι μήκους 750 χλμ. και θα ανακαινιστούν 550 χλμ. αυτοκινητοδρόμων που θα τα λειτουργήσουν οι παραχωρησιούχοι.

Η συνολική δαπάνη κατασκευής των έργων ανέρχεται σε 8 δισ. ευρώ. Στις συμβάσεις παραχώρησης το Δημόσιο παρέχει αφενός μεν τον χώρο για την κατασκευή του έργου αφετέρου δε συμμετέχει στο κόστος κατασκευής του έργου με χρηματοδοτική συμβολή της τάξης του 30% που καλύπτεται από εθνικούς και κοινοτικούς πόρους. Οι παραχωρησιούχοι συμμετέχουν με ίδια κεφάλαια της τάξης του 10% ως 15%. Η υπόλοιπη δαπάνη καλύπτεται με δανειακά κεφάλαια. Ωστόσο η κατασκευή των κάθετων οδικών αξόνων της Εγνατίας οδού που συνδέουν οδικώς την Ελλάδα με τις γειτονικές χώρες θα ολοκληρωθεί με εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους. Σημειώνεται ότι σε όλους τους αυτοκινητοδρόμους έχουν δημιουργηθεί ή θα δημιουργηθούν κέντρα διοίκησης με στόχο τη βέλτιστη λειτουργία των αυτοκινητοδρόμων και των κόμβων τους, καθώς και την παροχή αναβαθμισμένων υπηρεσιών στους χρήστες.

Παράλληλα με τις επεμβάσεις στο υπεραστικό οδικό δίκτυο σχεδιάζονται επίσης μεγάλες επεμβάσεις και για το αστικό οδικό δίκτυο των δύο μεγάλων πόλεων της χώρας, της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης.

Για την Αθήνα σχεδιάζονται νέοι αστικοί αυτοκινητόδρομοι που θα κατασκευαστούν επίσης με παραχώρηση, καθώς και η Εξωτερική Περιφερειακή οδός της Θεσσαλονίκης, η οποία θα χρηματοδοτηθεί με εθνικούς και κοινοτικούς πόρους.

πηγή: ΤΟ ΒΗΜΑ
  • Blogroll

  • Blog Archive