Οι αυξήσεις διοδίων-καυσίμων και οι φόροι υπέρ τρίτων στα εισιτήρια κάνουν απαγορευτικές τις μετακινήσεις
Του Μ. ΓΕΛΑΝΤΑΛΙ
Φόροι υπέρ τρίτων, εισφορές, διόδια και τέλη θα αντιμετωπίσουν άλλη μια φορά οι ταξιδιώτες. Πρόκειται για μια επιβάρυνση η οποία δεν «χτυπά» μόνο άμεσα την τσέπη του καταναλωτή. Εχει και έμμεσο αντίκτυπο, καθώς μετακυλίεται στο κόστος παραγωγής και μεταφοράς των προϊόντων.
Στην ακτοπλοΐα, οι κρατήσεις υπέρ τρίτων φθάνουν το 27,5% του κόστους του εισιτηρίου των επιβατών και το 39% στο εισιτήριο των οχημάτων. Μάλιστα στις γραμμές της Κρήτης το σύνολο των εισφορών υπολογίζεται πως αντιστοιχεί στο 48% της τιμής του εισιτηρίου. Πιο συγκεκριμένα, για εισιτήριο οικονομικής θέσης (Πειραιάς- Πάρος) 29,5 ευρώ η ναυτιλιακή εισπράττει 23,21 ευρώ. Ο ΟΛΠ 0,58 ευρώ, όσο και το Λιμενικό Ταμείο. Το 1,51 ευρώ πηγαίνει υπέρ ΝΑΤ για το λεγόμενο Κεφάλαιο Ασφάλισης Επιβατών και Οχημάτων (ΚΑΕΟ).
Υπάρχει επίσης επίναυλος 0,70 ευρώ για τη χρηματοδότηση άγονων γραμμών και 2,92 ευρώ ΦΠΑ (11%). Εάν υπολογίσει κανείς το κόστος του οχήματος (Ι.Χ. ή φορτηγού) όπου ο ΦΠΑ υπολογίζεται με 23% και επιβάλλονται επιπλέον εισφορές (για τοπικούς νησιωτικούς φορείς που μπορεί και να έχουν καταργηθεί) διαμορφώνεται μια συνολικότερη εικόνα... αλαλούμ.
Ομως υπερδιπλάσιο κόστος επιβάλλεται τα τελευταία δύο χρόνια και στους αυτοκινητόδρομους. Η παραχώρηση της εκμετάλλευσης-λειτουργίας των διοδίων σε ιδιωτικές κοινοπραξίες έχει φέρει την Ελλάδα στη δεύτερη θέση (αναλογικά) μεταξύ 15 χωρών της ευρωζώνης. Παράλληλα η δημιουργία νέων σταθμών διοδίων έχει επιβαρύνει έως 40% το κόστος το 2010.
Οι κοινοπραξίες εκμεταλλεύτηκαν την αδυναμία του Δημοσίου να βάλει τα κεφάλαια που του αναλογούν στην κατασκευή των έργων υποδομής και μέσα από τις συμβάσεις που εξασφάλισαν καταφέρνουν να ανεβάζουν συνεχώς το κόστος μετακίνησης. Συγκεκριμένα η κοινοπραξία Γέφυρα Ρίου- Αντιρρίου (Vinci 57,45%, Ακτωρ Παραχωρήσεις 22,02%, J&Ρ Αβαξ 12,14%, Αθηνά 8,39%) αύξησε πρόσφατα σε 12,20 ευρώ το κόστος απλής διέλευσης για Ι.Χ. Για φορτηγό (με 3 άξονες ) η τιμή είναι 30,80 ευρώ. Συνολικά 39,50 πληρώνουν τα λεωφορεία έως 40 θέσεων και 60,80 ευρώ αυτά με περισσότερες θέσεις.
Η κοινοπραξία Ολυμπία Οδός (Vinci 29,9%, Hochtief GmbH 17%, Ακτωρ Παραχωρήσεις 17%, ΓΕΚ Τέρνα 17%, J&Ρ Αβαξ 17% και το υπόλοιπο η Αθηνά ) προκειμένου να χρηματοδοτήσει το κόστος κατασκευής της Κορίνθου-Πατρών-Τσακώνας, έχει επίσης επιβάλει αυξημένα διόδια.
Από την άλλη πλευρά, εάν -σύμφωνα με καταγγελίες των εργαζομένων της Εγνατίας Οδού- η κυβέρνηση προχωρήσει το 2011 στην παραχώρηση της εκμετάλλευσης του ομώνυμου οδικού άξονα σε ιδιώτες, το μεταφορικό κόστος θα επιβαρυνθεί από 6% έως 8%. Το ποσοστό υπολογίζεται εάν το ύψος του διοδίου καθοριστεί με βάση τη χιλιομετρική απόσταση που θα διανύει ο οδηγός.
Σε όλα αυτά πρέπει να υπολογίσει κανείς και το κόστος των καυσίμων. Μετά τις αποφάσεις της κυβέρνησης αυξήθηκε σημαντικά ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης στα καύσιμα, με αποτέλεσμα σήμερα να είναι ακατόρθωτο να βρει κάποιος αμόλυβδη κάτω του 1,5 ευρώ το λίτρο.
πηγή: Ελευθεροτυπία
Του Μ. ΓΕΛΑΝΤΑΛΙ
Φόροι υπέρ τρίτων, εισφορές, διόδια και τέλη θα αντιμετωπίσουν άλλη μια φορά οι ταξιδιώτες. Πρόκειται για μια επιβάρυνση η οποία δεν «χτυπά» μόνο άμεσα την τσέπη του καταναλωτή. Εχει και έμμεσο αντίκτυπο, καθώς μετακυλίεται στο κόστος παραγωγής και μεταφοράς των προϊόντων.
Στην ακτοπλοΐα, οι κρατήσεις υπέρ τρίτων φθάνουν το 27,5% του κόστους του εισιτηρίου των επιβατών και το 39% στο εισιτήριο των οχημάτων. Μάλιστα στις γραμμές της Κρήτης το σύνολο των εισφορών υπολογίζεται πως αντιστοιχεί στο 48% της τιμής του εισιτηρίου. Πιο συγκεκριμένα, για εισιτήριο οικονομικής θέσης (Πειραιάς- Πάρος) 29,5 ευρώ η ναυτιλιακή εισπράττει 23,21 ευρώ. Ο ΟΛΠ 0,58 ευρώ, όσο και το Λιμενικό Ταμείο. Το 1,51 ευρώ πηγαίνει υπέρ ΝΑΤ για το λεγόμενο Κεφάλαιο Ασφάλισης Επιβατών και Οχημάτων (ΚΑΕΟ).
Υπάρχει επίσης επίναυλος 0,70 ευρώ για τη χρηματοδότηση άγονων γραμμών και 2,92 ευρώ ΦΠΑ (11%). Εάν υπολογίσει κανείς το κόστος του οχήματος (Ι.Χ. ή φορτηγού) όπου ο ΦΠΑ υπολογίζεται με 23% και επιβάλλονται επιπλέον εισφορές (για τοπικούς νησιωτικούς φορείς που μπορεί και να έχουν καταργηθεί) διαμορφώνεται μια συνολικότερη εικόνα... αλαλούμ.
Ομως υπερδιπλάσιο κόστος επιβάλλεται τα τελευταία δύο χρόνια και στους αυτοκινητόδρομους. Η παραχώρηση της εκμετάλλευσης-λειτουργίας των διοδίων σε ιδιωτικές κοινοπραξίες έχει φέρει την Ελλάδα στη δεύτερη θέση (αναλογικά) μεταξύ 15 χωρών της ευρωζώνης. Παράλληλα η δημιουργία νέων σταθμών διοδίων έχει επιβαρύνει έως 40% το κόστος το 2010.
Οι κοινοπραξίες εκμεταλλεύτηκαν την αδυναμία του Δημοσίου να βάλει τα κεφάλαια που του αναλογούν στην κατασκευή των έργων υποδομής και μέσα από τις συμβάσεις που εξασφάλισαν καταφέρνουν να ανεβάζουν συνεχώς το κόστος μετακίνησης. Συγκεκριμένα η κοινοπραξία Γέφυρα Ρίου- Αντιρρίου (Vinci 57,45%, Ακτωρ Παραχωρήσεις 22,02%, J&Ρ Αβαξ 12,14%, Αθηνά 8,39%) αύξησε πρόσφατα σε 12,20 ευρώ το κόστος απλής διέλευσης για Ι.Χ. Για φορτηγό (με 3 άξονες ) η τιμή είναι 30,80 ευρώ. Συνολικά 39,50 πληρώνουν τα λεωφορεία έως 40 θέσεων και 60,80 ευρώ αυτά με περισσότερες θέσεις.
Η κοινοπραξία Ολυμπία Οδός (Vinci 29,9%, Hochtief GmbH 17%, Ακτωρ Παραχωρήσεις 17%, ΓΕΚ Τέρνα 17%, J&Ρ Αβαξ 17% και το υπόλοιπο η Αθηνά ) προκειμένου να χρηματοδοτήσει το κόστος κατασκευής της Κορίνθου-Πατρών-Τσακώνας, έχει επίσης επιβάλει αυξημένα διόδια.
Από την άλλη πλευρά, εάν -σύμφωνα με καταγγελίες των εργαζομένων της Εγνατίας Οδού- η κυβέρνηση προχωρήσει το 2011 στην παραχώρηση της εκμετάλλευσης του ομώνυμου οδικού άξονα σε ιδιώτες, το μεταφορικό κόστος θα επιβαρυνθεί από 6% έως 8%. Το ποσοστό υπολογίζεται εάν το ύψος του διοδίου καθοριστεί με βάση τη χιλιομετρική απόσταση που θα διανύει ο οδηγός.
Σε όλα αυτά πρέπει να υπολογίσει κανείς και το κόστος των καυσίμων. Μετά τις αποφάσεις της κυβέρνησης αυξήθηκε σημαντικά ο Ειδικός Φόρος Κατανάλωσης στα καύσιμα, με αποτέλεσμα σήμερα να είναι ακατόρθωτο να βρει κάποιος αμόλυβδη κάτω του 1,5 ευρώ το λίτρο.
πηγή: Ελευθεροτυπία