Κυριακή 19 Δεκεμβρίου 2010

Κινήσεις «ανακωχής» με τους εργολάβους-Τροπολογίες από το Υποδομών για να αρθούν αξιώσεις μισού δισ.

Posted by Ανοιχτή Πρωτοβουλία Πολιτών Βόρειας Αττικής - Ευβοϊκού Κυριακή, Δεκεμβρίου 19, 2010
Του ΦΩΤΗ ΦΩΤΕΙΝΟΥ

Συντονισμένες κινήσεις, προκειμένου να επέλθει ανακωχή με το μέτωπο των εργολάβων, πραγματοποιεί το Υπουργείο Υποδομών. Δύο τροπολογίες του σχεδίου νόμου για την οδική ασφάλεια που πέρασαν στα ψιλά, σχετικά με τις απαλλοτριώσεις και την ενοποίηση διοδίων, σε συνδυασμό με την έγκριση πιστώσεων (Εγνατία Οδός) και την αναθεώρηση μελετών (Ιόνια Οδός) προλειαίνουν το έδαφος για καλύτερες ημέρες στις σχέσεις του Υπουργείου με τις κατασκευαστικές εταιρείες.

Α γκάθι μεταξύ των δύο πλευρών συνεχίζουν να παραμένουν τόσο οι ποινικές ρήτρες 500 εκατ. ευρώ που αξιώνουν οι εργολάβοι, εξαιτίας των αργοποριών στις απαλλοτριώσεις (το Δημόσιο δεσμευόταν να παραχωρήσει όλες τις απαραίτητες εκτάσεις εντός 12 μηνών), όσο και οι καθυστερήσεις στις πληρωμές των έργων, με τους κατασκευαστές να αιτούνται περί το 1,2 δισ. ευρώ, έναντι 300 εκατ. που αναγνωρίζει το Υπουργείο Υποδομών του Δημήτρη Ρέππα.

Τέσσερα χρόνια μετά την υπογραφή των συμβάσεων των πέντε μεγάλων αυτοκινητοδρόμων (2007), η εκτέλεση των έργων παρουσιάζει χαμηλά ποσοστά προόδου. Με εξαίρεση το Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα (Μορέας) και το Μαλιακός - Κλειδί (Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου), όπου έχει κατασκευαστεί το 55% και το 52% του τεχνικού αντικειμένου, οι εναπομείνασες τρεις συμβάσεις παραχώρησης διαμορφώνονται από 13% έως 24%.

Συγκεκριμένα, ο Ε 65 έχει κατασκευαστεί σε ποσοστό 13%, το τμήμα Ελευσίνα Κόρινθος - Πάτρα - Πύργος - Τσακώνα (Ολύμπια Οδός) σε ποσοστό 17% και το τμήμα Αθήνα (Μεταμόρφωση) - Μαλιακός (Σκάρφεια) που διαχειρίζεται η Νέα Οδός σε ποσοστό 24%.

Στις απαλλοτριώσεις, συνολικού κόστους 2 δισ. ευρώ, από τα πιο προβληματικά έργα εμφανίζονται οι άξονες Ελευσίνα - Κόρινθος - Πάτρα Πύργος - Τσακώνα και Αντίρριο - Ιωάννινα, έργα στα οποία το ποσοστό παράδοσης χώρων με απαλλοτριώσεις ανέρχεται σε 38% και 42% αντίστοιχα.

Τι κι αν τα έργα αυτά καρκινοβατούν εδώ και τέσσερα χρόνια, οι κατασκευαστικές εταιρείες, βασιζόμενες στο χαμηλό ποσοστό απαλλοτριώσεων, αλλά και στη μη λειτουργία όλων των σταθμών διοδίων που περιέχονταν στις συμβάσεις παραχώρησης, αιτούνται 500 εκατ. ευρώ από το ελληνικό δημόσιο.

Προκειμένου να αρθούν οι διαφωνίες, το Υπουργείο Υποδομών πέρασε τροπολογία η οποία εγκρίνει την καταβολή δόσεων του Δημοσίου στις συμβάσεις παραχώρησης των αυτοκινητοδρόμων, ανάλογα με την πρόοδο των επιμέρους έργων.

Παράλληλα, σε άλλη τροπολογία, λύεται μερικώς το θέμα των σταθμών διοδίων που δεν λειτουργούν, κατόπιν αντιδράσεων των τοπικών κοινωνιών. Προκειμένου να περιοριστούν οι αποζημιώσεις των παραχωρησιούχων από τη μη λειτουργία των συμβατικών σταθμών διοδίων (πλευρικοί σταθμοί Βαρυμπόπης, Αγ. Στεφάνου, κ.ά.), το Υπουργείο Υποδομών δίνει τη δυνατότητα τα τέλη διοδίων του καταργούμενου σταθμού να εισπράττονται από τον εγγύτερο προς αυτόν σταθμό, όπερ σημαίνει νέες αυξήσεις στα ήδη υπάρχοντα διόδια.

Εγνατία μετά διοδίων

Πέρα από τις νομοθετικές πρωτοβουλίες για τις απαλλοτριώσεις και τα διόδια, το Υπουργείο Υποδομών προσπαθεί να ρίξει ζεστό χρήμα στην αγορά. Το υπουργείο παρείχε πίστωση 150 εκατ. ευρώ στην Εγνατία Οδό. Η Εγνατία Οδός ανέλαβε και επίσημα τις υποχρεώσεις και τα δικαιώματα του ελληνικού δημοσίου στον αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδας Ε - 65, του οποίου η ολοκλήρωση έχει μετατεθεί (τουλάχιστον) για το 2014.

Όσον αφορά την Εγνατία, το Υπουργείο Υποδομών προκρίνει μια σύμβαση παραχώρησης για τον αυτοκινητόδρομο των 670 χιλιομέτρων. Παλαιότερα είχαν επικρατήσει εισηγήσεις να σπάσει η Εγνατία σε δύο ή ακόμη και σε τρία κομμάτια. Τώρα, ο σχεδιασμός φαίνεται ότι αλλάζει.

Προκρίνεται μια σύμβαση παραχώρησης, προκειμένου να καλυφθούν ταχύτερα οι δανειακές υποχρεώσεις της Εγνατίας. Γι’ αυτόν το λόγο, τους επόμενους 2-3 μήνες θα τοποθετηθούν 6 νέοι προσωρινοί σταθμοί διοδίων, με αποτέλεσμα τα ετήσια έσοδα της Εγνατίας να διαμορφώνονται περί τα 150 εκατ. ευρώ.

πηγή: Ισοτιμία
  • Blogroll

  • Blog Archive