Σάββατο 5 Μαρτίου 2011

Διόδια, το παράδειγμα της Αττικής Οδού

Posted by Ανοιχτή Πρωτοβουλία Πολιτών Βόρειας Αττικής - Ευβοϊκού Σάββατο, Μαρτίου 05, 2011
Της Λουκίας Παρασκευοπούλου,
προέδρου ΕΜΔΥΔΑΣ (Ένωση Μηχανικών Δημοσίων Υπάλληλων Διπλοματούχων Ανώτατων Σχολών) Κεντρ. και Δυτ. Θεσσαλίας

Το Σάββατο 26/2 η εφημερίδα «ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ» δημοσίευσε ρεπορτάζ με τις επικείμενες αυξήσεις κατά 33 % στις τιμές των διοδίων ελέγχου της «Αυτοκινητόδρομοι Αιγαίου». Η ΕΜΔΥΔΑΣ έχει επανειλημμένα δηλώσει την αντίθεσή της στον τρόπο παραγωγής των οδικών αξόνων (ΣΔΙΤ- Συμβάσεις Παραχώρησης) και στο χαράτσι που ανεξέλεγκτα αυξάνεται και επιβάλλεται στους πολίτες της χώρας για την ικανοποίηση των συμφερόντων των μεγαλοεργολάβων και των Τραπεζών.

Παραθέτουμε στοιχεία από την κατασκευή της Αττικής Οδού για να κατανοήσουμε καλύτερα που οδηγούν τα έργα με ΣΔΙΤ.
Τι προβλέπει η σύμβαση της Αττικής οδού; Η σύμβαση παραχώρησης, που υπογράφηκε το 1996 και κυρώθηκε με το νόμο 2445/1996, προβλέπει ότι η εκμετάλλευση από την ανάδοχο κοινοπραξία μπορεί να διαρκέσει έως 23 χρόνια. Η Αττική οδός θα παραδοθεί, εφόσον έχει γίνει η επιστροφή των ιδίων κεφαλαίων (των κεφαλαίων δηλαδή που έβαλε η κοινοπραξία στο έργο) με μια ελάχιστη απόδοση 11,6% ετησίως, ανεξάρτητα από τη μέγιστη χρονική διάρκεια της σύμβασης.

* Ποιο είναι το κόστος της Αττικής Οδού; Η Αττική οδός κόστισε περίπου 1,3 δισ. ευρώ. Από αυτά:
- Το 32% (420 εκατομμύρια ευρώ) κατέβαλε το Δημόσιο μαζί με τη συγχρηματοδότηση της Ε.Ε., δηλαδή το πληρώσαμε εμείς.
- Γύρω στα 675 εκατ. ευρώ ήταν τα δάνεια που σύναψε η κοινοπραξία με την εγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου. Που σημαίνει ότι αν στραβώσει η δουλειά, η τράπεζα θα πάρει τα λεφτά της από το κράτος, δηλαδή από εμάς. Αν δεν στραβώσει, θα τα πάρει από τα διόδια, δηλαδή πάλι από εμάς.
- Περίπου 175 εκατ. ευρώ ήταν η ίδια συμμετοχή της κοινοπραξίας που την κατασκεύασε και την εκμεταλλεύεται. Για να εγκαταλείψει η Κοινοπραξία την εκμετάλλευση θα έπρεπε να της επιστραφούν τα ίδια κεφάλαια με μια μέση απόδοση 11,6% για κάθε έτος μέχρι την αποπληρωμή τους.

* Ποια είναι τα έσοδα της Αττικής Οδού από τα διόδια; Μέχρι σήμερα τα συνολικά έσοδα μέχρι τώρα στα 8 χρόνια λειτουργίας της Αττικής Οδού μόνο έχουν ξεπεράσει το 1,7 δισ. ευρώ, που σημαίνει ότι έχουν υπερβεί όχι μόνο το ύψος των ιδίων κεφαλαίων και της συμφωνημένης ετήσιας απόδοσης και των δανείων αλλά ακόμα και το συνολικό κόστος του έργου. Παρόλα αυτά δεν έχουν ενεργοποιηθεί οι όροι 1, 2, 3, 4 της σύμβασης, καθώς η κοινοπραξία εξακολουθεί να εκμεταλλεύεται το δρόμο και να μην τον αποδίδει στο Δημόσιο, και οι κυβερνήσεις που εναλλάσσονται να μην επιβάλλουν την τήρηση της σύμβασης.

πηγή: ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ Λάρισας
  • Blogroll

  • Blog Archive