Κρίσιμες συζητήσεις για τα διόδια και την πτώση της κυκλοφορίας
Πλήρης διάσταση απόψεων υπάρχει ανάμεσα στο Δημόσιο και τους παραχωρησιούχους με τις τράπεζες σχετικά με το αν το κράτος ευθύνεται για τη μείωση της κυκλοφορίας στις εθνικές οδούς ή όχι. Για το κράτος, υπάρχει η «κόκκινη γραμμή» των συμβάσεων παραχώρησης, που ορίζει ότι ο παραχωρησιούχος αναλαμβάνει πλήρως το «ρίσκο» των αυξομοιώσεων στον κυκλοφοριακό φόρτο. Για τους παραχωρησιούχους και τις τράπεζες, το κράτος φέρει μερίδιο ευθύνης, καθώς αύξησε την τιμή της βενζίνης.
Οσον αφορά την εξισορρόπηση του χρηματοδοτικού μοντέλου των συμβάσεων, δύο ζητήματα έχουν τεθεί στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων: τα διόδια και η πτώση της κυκλοφορίας.
Κατ’ αρχάς, όσον αφορά τη μείωση των εσόδων από τα διόδια (λόγω του κινήματος «δεν πληρώνω») το υπουργείο Υποδομών θεωρεί ότι κάλυψε τις υποχρεώσεις του με την αυστηροποίηση της νομοθεσίας. Oσον αφορά τον αριθμό των σταθμών, η Νέα Οδός ζητεί να λειτουργήσουν οι τέσσερις σταθμοί διοδίων που προέβλεπε η αρχική σύμβαση στους κόμβους εισόδου της εθνικής οδού μέσα στην Αθήνα (Λυκόβρυση, Καλυφτάκη, Βαρυμπόμπη, Aγιο Στέφανο). Επίσης, η «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» ζητεί να λειτουργήσει ο σταθμός στο Αιγίνιο Πιερίας, που έχει κατασκευαστεί και παραμένει κλειστός. Η εταιρεία υπολογίζει ότι από τον Ιανουάριο του 2010 έως σήμερα το Δημόσιο της οφείλει για τη μη λειτουργία του σταθμού 8 εκατομμύρια ευρώ.
Το σημαντικότερο, όμως, ζήτημα αφορά τη μείωση της κυκλοφορίας (κατά 15% - 20%) στους πέντε οδικούς άξονες, λόγω της οικονομικής κρίσης. Στις συμβάσεις παραχώρησης, το ρίσκο των αυξομοιώσεων στην κυκλοφορία ανήκει στην παραχωρησιούχο. Oπως υποστηρίζει το υπουργείο Υποδομών, οι τράπεζες είχαν προβλέψει, χάρη στα «stress tests» τους, πολύ μεγαλύτερες μειώσεις της κυκλοφορίας από τις σημερινές, κρίνοντας ότι δεν υπάρχει πρόβλημα βιωσιμότητας των έργων. Οι παραχωρησιούχοι και οι τράπεζες όμως συναρτούν τη μείωση της κυκλοφορίας με την απόφαση της κυβέρνησης να αυξήσει την τιμή της βενζίνης, ζητώντας να αναλάβει το κράτος μέρος των απολεσθέντων εσόδων από την πτώση της κυκλοφορίας. Ειδάλλως, απειλούν, τίθεται ζήτημα βιωσιμότητας των έργων.
πηγή: Καθημερινή
Πλήρης διάσταση απόψεων υπάρχει ανάμεσα στο Δημόσιο και τους παραχωρησιούχους με τις τράπεζες σχετικά με το αν το κράτος ευθύνεται για τη μείωση της κυκλοφορίας στις εθνικές οδούς ή όχι. Για το κράτος, υπάρχει η «κόκκινη γραμμή» των συμβάσεων παραχώρησης, που ορίζει ότι ο παραχωρησιούχος αναλαμβάνει πλήρως το «ρίσκο» των αυξομοιώσεων στον κυκλοφοριακό φόρτο. Για τους παραχωρησιούχους και τις τράπεζες, το κράτος φέρει μερίδιο ευθύνης, καθώς αύξησε την τιμή της βενζίνης.
Οσον αφορά την εξισορρόπηση του χρηματοδοτικού μοντέλου των συμβάσεων, δύο ζητήματα έχουν τεθεί στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων: τα διόδια και η πτώση της κυκλοφορίας.
Κατ’ αρχάς, όσον αφορά τη μείωση των εσόδων από τα διόδια (λόγω του κινήματος «δεν πληρώνω») το υπουργείο Υποδομών θεωρεί ότι κάλυψε τις υποχρεώσεις του με την αυστηροποίηση της νομοθεσίας. Oσον αφορά τον αριθμό των σταθμών, η Νέα Οδός ζητεί να λειτουργήσουν οι τέσσερις σταθμοί διοδίων που προέβλεπε η αρχική σύμβαση στους κόμβους εισόδου της εθνικής οδού μέσα στην Αθήνα (Λυκόβρυση, Καλυφτάκη, Βαρυμπόμπη, Aγιο Στέφανο). Επίσης, η «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου» ζητεί να λειτουργήσει ο σταθμός στο Αιγίνιο Πιερίας, που έχει κατασκευαστεί και παραμένει κλειστός. Η εταιρεία υπολογίζει ότι από τον Ιανουάριο του 2010 έως σήμερα το Δημόσιο της οφείλει για τη μη λειτουργία του σταθμού 8 εκατομμύρια ευρώ.
Το σημαντικότερο, όμως, ζήτημα αφορά τη μείωση της κυκλοφορίας (κατά 15% - 20%) στους πέντε οδικούς άξονες, λόγω της οικονομικής κρίσης. Στις συμβάσεις παραχώρησης, το ρίσκο των αυξομοιώσεων στην κυκλοφορία ανήκει στην παραχωρησιούχο. Oπως υποστηρίζει το υπουργείο Υποδομών, οι τράπεζες είχαν προβλέψει, χάρη στα «stress tests» τους, πολύ μεγαλύτερες μειώσεις της κυκλοφορίας από τις σημερινές, κρίνοντας ότι δεν υπάρχει πρόβλημα βιωσιμότητας των έργων. Οι παραχωρησιούχοι και οι τράπεζες όμως συναρτούν τη μείωση της κυκλοφορίας με την απόφαση της κυβέρνησης να αυξήσει την τιμή της βενζίνης, ζητώντας να αναλάβει το κράτος μέρος των απολεσθέντων εσόδων από την πτώση της κυκλοφορίας. Ειδάλλως, απειλούν, τίθεται ζήτημα βιωσιμότητας των έργων.
πηγή: Καθημερινή