Οδικοί άξονες: Στην υπηρεσία του χρέους (απο την Axia plus)
Τα δικαιώματα του δημοσίου, δηλαδή ποσοστά επί των διοδίων, μερίδια κ.λπ., σε οδικές συμβάσεις παραχώρησης και μεταφορικές υποδομές "μπαίνουν" στο προς αξιοποίηση "καλάθι" της εταιρείας Ελληνικοί Αυτοκινητόδρομοι ΑΕ - "Μέσα" Αττική Οδός, Γέφυρα, Εγνατία - Τα "λεπτά" θέματα
Η χθεσινή ανακοίνωση της Διϋπουργικής Επιτροπής Αναδιαρθρώσεων και Αποκρατικοποιήσεων (ΔΕΑΑ) για την επιλογή συμβούλων, την προώθηση του προγράμματος δράσης αναδιαρθρώσεων, αποκρατικοποιήσεων και αξιοποίησης της ακίνητης περιουσίας, επιβεβαίωσε, μεταξύ άλλων, ότι οι οδικοί άξονες της χώρας θα έχουν ρόλο στο σχέδιο μείωσης του χρέους, ενδεχόμενο που το axiaplus έχει αναδείξει εδώ και καιρό.
Και τούτο καθώς έγινε ένα ακόμα βήμα προς αυτή την κατεύθυνση μια και επελέγησαν οι χρηματοοικονομικοί σύμβουλοι, ειδικότερα οι Ernst & Young, Rothschild & Sons LTD και Barclays Bank PLC, που θα αναλάβουν την διερεύνηση της δυνατότητας αξιοποίησης της συμμετοχής του Δημοσίου στην υπό σύσταση εταιρία Ελληνικοί Αυτοκινητόδρομοι ΑΕ.
Στην οποία εταιρεία θα μεταβιβαστούν τα δικαιώματα του Δημοσίου που απορρέουν από τις συμβάσεις παραχώρησης με τις εταιρίες ΜΩΡΕΑΣ ΑΕ, ΝΕΑ ΟΔΟΣ ΑΕ, ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ ΑΕ, ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΙ ΑΙΓΑΙΟΥ ΑΕ, ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΟΔΟΣ ΑΕ, ΓΕΦΥΡΑ ΑΕ και ΑΤΤΙΚΗ ΟΔΟΣ ΑΕ, καθώς και τυχόν λοιπά δικαιώματα που θα προκύψουν από την ανάθεση συμβάσεων παραχώρησης από το Δημόσιο επί λοιπών αυτοκινητοδρόμων και μεταφορικών υποδομών της χώρας, συμπεριλαμβανομένων και των δικαιωμάτων επί της Εγνατίας Οδού.
Με απλά λόγια δηλαδή, τα δικαιώματα του δημοσίου κατά βάση είναι τα ποσοστά επί των εισπράξεων από τα διόδια που έχει λαμβάνειν το κράτος για τα επόμενα χρόνια. Σημειώνεται μάλιστα ότι σύμφωνα με πρόσφατους υπολογισμούς το δημόσιο μέσα στα επόμενα 25-30 έτη αναμένεται να εισπράξει συνολικά περί τα 20 δις ευρώ από τα διόδια, αυτό είναι το μερίδιο που του αναλογεί, από τα οδικά έργα παραχώρησης "Κόρινθος-Πάτρα", Ιόνια Οδός (αντισταθμιστικά από την Αθηνών-Λαμίας), "Κόρινθος-Τρίπολη-Καλαμάτα", Μαλιακός-Κλειδί, Ε 65 (άξονας κεντρικής Ελλάδας).
Μάλιστα, είχε πέσει σχετικά πρόσφατα στο τραπέζι το ενδεχόμενο τιτλοποίησης μελλοντικών εσόδων του δημοσίου από τα διόδια, προείσπραξη δηλαδή των μελλοντικών του μεριδίων, με σκοπό να κατευθυνθούν στην μείωση του χρέους, όπως και η σύσταση εταιρείας στην οποία θα εισφέρουν αυτά τα ποσά, η δε εταιρεία να καταλήξει στα "χέρια" ιδιωτών.
Βέβαια, σημειώνεται ότι για το πακέτο των 5 οδικών αξόνων διανύουμε περίοδο διαπραγματεύσεων μεταξύ δημοσίου, κοινοπραξιών και τραπεζών καθώς η χρηματοδότηση και οι εργασίες έχουν σταματήσει εδώ και μήνες ενώ έχει πέσει στο τραπέζι η γνωστή μεσοβέζικη και βραχυπρόθεσμου ορίζοντα πρόταση του υπ. Υποδομών (μείωση 25%-50% στα διόδια, εγγυήσεις για χρηματοδότηση 500 εκατ. ευρώ από δημόσιο κ.λπ.). Άρα, θα πρέπει πρώτα, όπως ευελπιστούν στο υπουργείο ότι θα γίνει μέσα στις επόμενες εβδομάδες, να έχει επέλθει αρχική συμφωνία και μάλιστα σε σύντομο χρονικό διάστημα, συμφωνία που πρέπει επιπρόσθετα να εγγυάται ότι δεν θα προκύψουν και πάλι ανάλογα προβλήματα σε 7-8 μήνες.
Πάντως, στο πακέτο εντάσσονται και δύο "έτοιμα" από καιρό projects, που βρίσκονται σε λειτουργία, η Αττική Οδός και η Γέφυρα Ρίο-Αντίρριο, με "ειδικά χαρακτηριστικά". Καθώς, τουλάχιστον για το πρώτο, πέρυσι είχε διαφανεί αρχικά πρόθεση για εξέταση από το δημόσιο το αν πληρούνται οι προϋποθέσεις "επιστροφής" του project στο δημόσιο, θέμα που ακολούθως "ξεχάστηκε", ενώ στο τραπέζι είχε πέσει και η χρονική επέκταση των εν λόγω συμβάσεων παραχώρησης. Και μένει να φανεί αν το συγκεκριμένο θέμα ανακινηθεί.
Όσον αφορά στην Εγνατία Οδό, αυτή εξαρχής εντάσσονταν στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων και η παραχώρηση εκμετάλλευσής της σε ιδιώτες υποτίθεται ότι ήταν στα σκαριά, ωστόσο, υπάρχουν ακόμα κάποια ανοιχτά θέματα με την τοποθέτηση σταθμών διοδίων, τους κάθετους άξονες κ.λπ.
Βέβαια, η απόφαση μιλά και για μεταβίβαση από το δημόσιο τυχόν λοιπών δικαιωμάτων που θα προκύψουν από την ανάθεση συμβάσεων παραχώρησης από το Δημόσιο επί λοιπών αυτοκινητοδρόμων και μεταφορικών υποδομών της χώρας. Οπότε μένει να φανεί αν υπάρχει σχέδιο κάτι ανάλογο να προκύψει και για projects που είναι ήδη σε λειτουργία (οδικά, σιδηροδρομικά, ΜΕΤΡΟ κ.λπ.) ή και για έργα που υποτίθεται ότι θα δημοπρατηθούν άμεσα.
Γ. Παπακωνσταντίνου