Κυριακή 10 Ιουλίου 2011

ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ: Πρέπει να πουληθεί το «χρυσάφι» 670 χιλιομέτρων;

Posted by ΚΙΝΗΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΑ ΚΑΤΩ Κυριακή, Ιουλίου 10, 2011

Πρέπει να πουληθεί το «χρυσάφι» 670 χιλιομέτρων;
Για ποιους λόγους θεωρείται κρυμμένο «χρυσωρυχείο» η Εγνατία Οδός και τι προτείνουν οι εργαζόμενοι για την αποκρατικοποίηση της εταιρείας
του Αλέξανδρου Μητάκη

Ούτε το «χρυσωρυχείο» που λέγεται Εγνατία Οδός δεν «γλυτώνει» από το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων της κυβέρνησης, καθώς - σύμφωνα με το Μεσοπρόθεσμο - σχεδιάζεται να πουληθεί το 100% της εταιρείας εντός του πρώτου τριμήνου του 2012. Μια κίνηση, που σύμφωνα με τους εργαζόμενους στην εταιρεία, είναι τουλάχιστον παράδοξη, καθώς ο αυτοκινητόδρομος έχει τεράστιες προοπτικές ανάπτυξης και εκτιμάται ότι μετά το πέρας της δεκαετίας η εταιρεία θα καταγράφει σημαντικά πλεονάσματα.

«Ο τρόπος που δρομολογείται η ιδιωτικοποίηση της Εγνατίας Οδού είναι παράδοξος. Είναι παράλογο να πουλήσει η κυβέρνηση έναν αυτοκινητόδρομο που έχει κατασκευαστεί με λεφτά του δημοσίου και που έχει τόσο τρομακτικές προοπτικές ανάπτυξης μετά την δεκαετία», υπογραμμίζει στη Voria.gr ο αντιπρόεδρος των εργαζομένων της Εγνατίας Οδού, Παναγιώτης Πανέτσος.

Ο ίδιος δηλώνει ότι η Εγνατία Οδός είναι μια ιδιαίτερη περίπτωση δημόσιας εταιρείας, με εργαζομένους που έχουν δείξει σημαντικά δείγματα γραφής στη συντήρηση και αξιοποίηση ενός τιτάνιου έργου για τη χώρα. «Δεν είναι δυνατόν ξένοι αυτοκινητόδρομοι να υιοθετούν την τεχνογνωσία και τις πρωτοτυπίες μας στην αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών και η κυβέρνηση να θέλει να φέρει ξένους επενδυτές», τονίζει. Σημειώνει ότι, η 24ωρη μη επανδρωμένη παρακολούθηση των σηράγγων 40 χλμ της Εγνατίας αποτελεί παγκόσμια πρωτοτυπία και μόνο μία από τις καινοτομίες που έχει φέρει το εργατικό δυναμικό του αυτοκινητοδρόμου.

Όπως αναφέρει, οι εργαζόμενοι δεν είναι τελείως αντίθετοι στην παραχώρηση ποσοστού της εταιρείας σε ιδιώτη, αρκεί η συμφωνία να γίνει με γνώμονα την ανάπτυξη της Εγνατίας Οδού και όχι μόνο το κέρδος του ιδιώτη. «Είναι πάγια θέση μας να δημιουργηθεί μια θυγατρική εταιρεία της Εγνατίας, όπου μπορεί να μπει ιδιώτης ακόμα και σε ποσοστό 60-70%. Η αντίθεσή μας στην πλήρη πώληση είναι καθαρά τεχνοκρατικού χαρακτήρα», δηλώνει, σημειώνοντας ότι η Εγνατία Οδός είναι από τους πιο οικονομικούς αυτοκινητοδρόμους στην Ευρώπη, με την χρέωση για τους οδηγούς να ανέρχεται μόλις σε 0,02 ευρώ/χιλιόμετρο (από τέλη Ιουλίου, όταν λειτουργήσουν οι νέοι σταθμοί διοδίων).

Πλεoνάσματα άνω των 80 εκατ. ευρώ μετά την δεκαετία

Θετικούς ισολογισμούς θα αρχίσει να καταγράφει μετά το 2021 η Εγνατία Οδός, όπως προβλέπει ο σύλλογος εργαζομένων της εταιρείας, σε έκθεση που δημοσίευσε τη Δευτέρα, ημέρα απεργίας κατά της ιδιωτικοποίησης του αυτοκινητοδρόμου.

Σύμφωνα με τις προβλέψεις, αξιολογώντας τα έσοδα και τα έξοδα του αυτοκινητοδρόμου, μέσα στο 2021 θα καταγραφεί πλεόνασμα της τάξης των 40 εκατ. ευρώ, το οποίο θα εκτοξευθεί σε πάνω από 80 εκατ. ευρώ τον χρόνο, από το 2022 και μετά. «Όπως προκύπτει από τις εκτιμήσεις, η εταιρεία είναι βιώσιμη και μετά τα 10 χρόνια θα καταγραφεί πλεονάσματα. Είναι μια τρομακτική πηγή πλούτου και ένα φιλέτο που ο κάθε επιχειρηματίας θα ήθελε να έχει», δηλώνει στη Voria.gr υψηλόβαθμο στέλεχος της εταιρείας, κοστολογώντας τον αυτοκινητόδρομο σε τουλάχιστον 1 δισ. ευρώ.

Αναλυτικότερα, σύμφωνα με στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα ο σύλλογος εργαζομένων, τα έσοδα της Εγνατία Οδού από τα διόδια υπολογίζονται στα 120 εκατ. ευρώ τον χρόνο, ενώ μόλις λειτουργήσουν τα ηλεκτρονικά διόδια (σ.σ τέλη 2012 με αρχές 2013) τα έσοδα αναμένεται να αγγίξουν τα 160 εκατ. ευρώ. Επιπλέον, μέχρι το 2021, τα έσοδα από την εκμετάλλευση των σταθμών εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) υπολογίζονται στα 50 εκατ. ευρώ.

Σε ό,τι αφορά τις δαπάνες της εταιρείας, περίπου 60 εκατ. τον χρόνο κοστίζει η λειτουργία και συντήρηση του αυτοκινητοδρόμου, καθώς και η κατασκευή των διοδίων. Παράλληλα, η εταιρεία καλείται να πληρώσει μέσα στα επόμενα 10 χρόνια πάνω από 250 εκατ. ευρώ σε δάνεια, ενώ μεγάλο “αγκάθι” είναι οι οφειλές περίπου 355 εκατ. ευρώ του Δημοσίου προς την Εγνατία Οδό από τις επιστροφές ΦΠΑ. Ωστόσο, όπως τονίζουν οι εργαζόμενοι, ακόμη και να μην αποπληρωθεί η παραπάνω οφειλή του Δημοσίου, ο αυτοκινητόδρομος θα καταφέρει να καταγράψει πλεονασματικούς ισολογισμούς μέσα στο προβλεπόμενο χρονοδιάγραμμα.

Νέα διόδια μέχρι τα τέλη Ιουλίου

Τέσσερις νέους σταθμούς διοδίων φέρνει σε λειτουργία η Εγνατία Οδός, πιθανότατα στα τέλη του τρέχοντος μήνα. Συγκεκριμένα, έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή και είναι έτοιμα για χρήση τα διόδια στην Ανάληψη του δήμου Λαγκαδά Θεσσαλονίκης, στον Ίασμο Κομοτηνής, το Μαλακάσι και τα Τύρια Ιωαννίνων. Την λειτουργία των σταθμών διοδίων έχει αναλάβει η εταιρεία «Αττικές Διαδρομές», ενώ το λογισμικό σύστημα παρέχει η εταιρεία «Bee Tech». Σε γεωμετρικά προβλήματα και τις αντιδράσεις της τοπικής κοινωνίας “κολλάει” μέχρι στιγμής η κατασκευή διοδίων στο Παγγαίο Καβάλας, με την διοίκηση της εταιρείας να καταβάλλει προσπάθειες να αμβλύνει τις αντιδράσεις και να έρθει σε συμφωνία με τους κατοίκους, προκειμένου να προχωρήσει άμεσα η κατασκευή και αυτού του σταθμού.

Παράλληλα, έχουν υπογραφεί οι συμβάσεις για τη λειτουργία νέων σταθμών εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) κατά μήκος του αυτοκινητοδρόμου (σ.σ ήδη λειτουργεί πλήρως εδώ και λίγο καιρό ο ΣΕΑ στον Πλάτανο). Ειδικότερα, μέχρι το καλοκαίρι του 2012 αναμένεται να λειτουργήσουν οι ΣΕΑ στο Ελευθεροχώρι Πιερίας, στο Αρδάνειο Έβρου και στη Σώστη Κομοτηνής.

Ακόμη, θέμα ημερών θεωρείται η έγκριση από το ΔΣ της Εγνατίας Οδού και η προκήρυξη διαγωνισμού για την εύρεση αναδόχου σε έξι νέους ΣΕΑ και ειδικότερα: στο Περιστέρι, στον Ταξιάρχη, στη Σιάτιστα, στον Πολύμυλο, στο Ωραιόκαστρο και στην Καρδάλη.

Σε ό,τι αφορά, τέλος, τα ηλεκτρονικά διόδια, μέχρι το τέλος του χρόνου αναμένεται να λήξει ο διαγωνισμός που ξεκίνησε τον Φεβρουάριο και να βρεθεί ανάδοχος εταιρεία, η οποία αναμένεται να ολοκληρώσει τις εργασίες και να θέσει σε λειτουργία το νέο σύστημα στα τέλη του 2012 με αρχές του 2013
  • Blogroll

  • Blog Archive