«Κεφαλοκυνηγοί» και… εθελοντισμός στις αστικές συγκοινωνίες
*Της Χαράς Τζαναβάρα
«Δεν είναι συνάδελφός μου. Ντρέπομαι που πληρωνόμαστε από την ίδια εταιρεία». Είναι το ανθρώπινο, αυθόρμητο ξέσπασμα του Σταύρου Μανίκα, εν ενεργεία οδηγού λεωφορείου, για το συνταρακτικό γεγονός της απώλειας μιας ανθρώπινης ζωής για παράβαση μόλις 1,20 ευρώ! Μέλος της διοίκησης του Εργατικού Κέντρου Αθήνας και ώς...
πρόσφατα εκλεγμένο μέλος του συνδικάτου των εργαζομένων στις Οδικές Συγκοινωνίες (ΟΣΥ), είχε ανησυχήσει από καιρό για την απαράδεκτη συμπεριφορά των «κεφαλοκυνηγών», όπως αποκαλεί τους ελεγκτές.
«Είναι παλιό το… φρούτο», δήλωσε στην «Εφ.Συν.» και μας αποκάλυψε ότι το σώμα αυτό είχε δημιουργηθεί πριν από μια δεκαετία, πάλι με πρόσχημα την πάταξη της λαθρεπιβίβασης. Είχαν ανταποκριθεί περίπου 1.000 εργαζόμενοι στο κάλεσμα των φορέων διαχείρισης των αστικών συγκοινωνιών της πρωτεύουσας, στοχεύοντας και τότε στο πριμ. «Σήμερα σε σύνολο 6.500-7.000 εργαζομένων σε λεωφορεία και τρόλεϊ, οι λεγόμενοι… εθελοντές μόλις που φτάνουν τους 220. Είναι προς τιμήν των συναδέλφων μου, οι οποίοι, παρά τις περικοπές μισθών και τις μεγάλες ανάγκες των οικογενειών τους, αρνήθηκαν από φιλότιμο να συμμετέχουν σε τέτοια απάνθρωπα μέτρα κατά εργαζομένων και ανέργων που με δυσκολία αντιμετωπίζουν τις βασικές τους ανάγκες», επισημαίνει και αποκαλύπτει ότι οι «κεφαλοκυνηγοί» ανταμείβονται αρκετά καλά για τον… εθελοντισμό τους. Ελάχιστοι είναι επίσης οι οδηγοί που ελέγχουν αν οι επιβάτες μπαίνουν στα οχήματα από την μπροστινή πόρτα, το άλλο μέτρο πάταξης της λαθρεπιβίβασης που τους μετατρέπει σε άτυπους ελεγκτές.
Το πρόστιμο για τη μη πληρωμή εισιτηρίου σε λεωφορεία και τρόλεϊ είναι 72 ευρώ. Από το ποσό αυτό ο ελεγκτής δικαιούται να πάρει το 40%! Το υψηλό αυτό πριμ εξηγεί σε μεγάλο βαθμό και τον υπερβάλλοντα ζήλο που δείχνουν ορισμένοι ελεγκτές. Ο νόμος βέβαια, με τη «βούλα» των μνημονίων, έχει θεσπίσει πλαφόν και οι κάθε είδους εξτρά αμοιβές δεν επιτρέπεται να υπερβαίνουν το 25% του μισθού. Οι αρμόδιοι διοικητικοί παράγοντες όμως έχουν βρει «παραθυράκια» για να παρακάμπτουν τις απαγορεύσεις. Το πιο συνηθισμένο κόλπο συνίσταται στην προσφορά «εθελοντικής» εργασίας σε ημέρες ρεπό.
«Οι έλεγχοι που έχουν ξεκινήσει από καιρό δεν έχουν φέρει αποτελέσματα στα έσοδα του ΟΣΥ», αποκαλύπτει ο Στ. Μανίκας και προσθέτει: «Ο κύριος στόχος αυτής της εκστρατείας δεν είναι η βελτίωση των οικονομικών αλλά ο εκφοβισμός των πολιτών. Να τρέμουν για τα πάντα, να μην αντιδρούν και να περνάνε με λιγότερες αντιστάσεις τα σκληρά μέτρα που επιβάλλει κάθε τόσο η τρόικα. Είναι απαράδεκτο να τρομοκρατούν πολίτες που έχουν φτωχοποιηθεί με τα μνημόνια, ανέργους, νέους που ψάχνουν χωρίς ελπίδα για δουλειά. Γι’ αυτό ζητάμε από καιρό δωρεάν συγκοινωνίες για όλους τους φορολογούμενους σε αυτές τις δύσκολες εποχές».
Από στοιχεία που έχουν συγκεντρώσει οι φορείς των εργαζομένων, μόνον το 15% του κόστους λειτουργίας της ΟΣΥ, της νεοσύστατης εταιρείας που διαχειρίζεται τα λεωφορεία και τρόλεϊ της πρωτεύουσας, προέρχεται από τις πωλήσεις εισιτηρίων.
Η σημαντική αυτή… λεπτομέρεια δεν απέτρεψε όμως τους αρμοδίους να πλασάρουν στους πολίτες την «καραμέλα» ότι η πάταξη της λαθρεπιβίβασης, που οι ίδιοι την υπολογίζουν σε 35 εκατ. ευρώ τον χρόνο για το σύνολο των αστικών συγκοινωνιών, θα ματαιώσει τη νέα αύξηση τιμών που έχει επιβάλει η τρόικα, έχει ήδη θεσμοθετηθεί με το τελευταίο Μνημόνιο και απλώς έχει μετατεθεί για το φθινόπωρο.
Με αυτό το «σενάριο» ξεκίνησαν διαφημιστική καμπάνια και αύξησαν τους ελέγχους, κυρίως σε λεωφορεία και τρόλεϊ, επιστρατεύοντας «εθελοντές» που έχουν παρακολουθήσει κάποια υποτυπώδη σεμινάρια, με αποτέλεσμα να είναι συχνές οι καταγγελίες για απαράδεκτες και βίαιες συμπεριφορές με θύματα μετανάστες, νέους και γυναίκες.
Τα πρώτα στοιχεία από το τραγικό συμβάν στο Περιστέρι δημιουργούν αμείλικτα ερωτήματα, στα οποία η διοίκηση της ΟΣΥ οφείλει να πάρει θέση:
• Οδηγός και ελεγκτής υποστηρίζουν ότι ο άτυχος νεαρός είχε πατήσει το κουμπί κινδύνου. Γνώστες της λειτουργίας των τρόλεϊ μάς ενημέρωσαν ότι σε αυτή την περίπτωση το όχημα σταματά και σε κάθε περίπτωση επιβραδύνει την κίνησή του.
• Καλύπτεται ασφαλιστικά ο ελεγκτής, αφού παρείχε εργασία εκτός ωραρίου;
• Ποιο είναι το ύψος των αποδοχών, μισθός και πριμ, του ελεγκτή που εμπλέκεται στο τραγικό συμβάν;
«Η υπόθεση βρίσκεται στα χέρια της αστυνομίας και της Δικαιοσύνης», αρκέστηκε να δηλώσει ο διευθύνων σύμβουλος της ΟΣΥ Γιάννης Οικονόμου. Πρόσθεσε επίσης ότι υπάρχουν καταθέσεις επιβατών του τρόλεϊ που αποτυπώνουν τα πραγματικά γεγονότα. «Εχουμε σχηματίσει εικόνα για το θλιβερό συμβάν, αλλά σεβόμαστε τη Δικαιοσύνη και την οικογένεια του νεκρού, στην οποία εκφράζουμε τα ειλικρινή μας συλλυπητήρια», κατέληξε.
Ο Σταύρος Μανίκας,είναι εν ενεργεία οδηγος λεωφορείου και μέλος της διοίκησης του Εργατικού Κέντρου Αθήνας
*Δημοσιεύθηκε στην «Εφημερίδα των Συντακτών» στις 16/8/2013
*Της Χαράς Τζαναβάρα
«Δεν είναι συνάδελφός μου. Ντρέπομαι που πληρωνόμαστε από την ίδια εταιρεία». Είναι το ανθρώπινο, αυθόρμητο ξέσπασμα του Σταύρου Μανίκα, εν ενεργεία οδηγού λεωφορείου, για το συνταρακτικό γεγονός της απώλειας μιας ανθρώπινης ζωής για παράβαση μόλις 1,20 ευρώ! Μέλος της διοίκησης του Εργατικού Κέντρου Αθήνας και ώς...
πρόσφατα εκλεγμένο μέλος του συνδικάτου των εργαζομένων στις Οδικές Συγκοινωνίες (ΟΣΥ), είχε ανησυχήσει από καιρό για την απαράδεκτη συμπεριφορά των «κεφαλοκυνηγών», όπως αποκαλεί τους ελεγκτές.
«Είναι παλιό το… φρούτο», δήλωσε στην «Εφ.Συν.» και μας αποκάλυψε ότι το σώμα αυτό είχε δημιουργηθεί πριν από μια δεκαετία, πάλι με πρόσχημα την πάταξη της λαθρεπιβίβασης. Είχαν ανταποκριθεί περίπου 1.000 εργαζόμενοι στο κάλεσμα των φορέων διαχείρισης των αστικών συγκοινωνιών της πρωτεύουσας, στοχεύοντας και τότε στο πριμ. «Σήμερα σε σύνολο 6.500-7.000 εργαζομένων σε λεωφορεία και τρόλεϊ, οι λεγόμενοι… εθελοντές μόλις που φτάνουν τους 220. Είναι προς τιμήν των συναδέλφων μου, οι οποίοι, παρά τις περικοπές μισθών και τις μεγάλες ανάγκες των οικογενειών τους, αρνήθηκαν από φιλότιμο να συμμετέχουν σε τέτοια απάνθρωπα μέτρα κατά εργαζομένων και ανέργων που με δυσκολία αντιμετωπίζουν τις βασικές τους ανάγκες», επισημαίνει και αποκαλύπτει ότι οι «κεφαλοκυνηγοί» ανταμείβονται αρκετά καλά για τον… εθελοντισμό τους. Ελάχιστοι είναι επίσης οι οδηγοί που ελέγχουν αν οι επιβάτες μπαίνουν στα οχήματα από την μπροστινή πόρτα, το άλλο μέτρο πάταξης της λαθρεπιβίβασης που τους μετατρέπει σε άτυπους ελεγκτές.
Το πρόστιμο για τη μη πληρωμή εισιτηρίου σε λεωφορεία και τρόλεϊ είναι 72 ευρώ. Από το ποσό αυτό ο ελεγκτής δικαιούται να πάρει το 40%! Το υψηλό αυτό πριμ εξηγεί σε μεγάλο βαθμό και τον υπερβάλλοντα ζήλο που δείχνουν ορισμένοι ελεγκτές. Ο νόμος βέβαια, με τη «βούλα» των μνημονίων, έχει θεσπίσει πλαφόν και οι κάθε είδους εξτρά αμοιβές δεν επιτρέπεται να υπερβαίνουν το 25% του μισθού. Οι αρμόδιοι διοικητικοί παράγοντες όμως έχουν βρει «παραθυράκια» για να παρακάμπτουν τις απαγορεύσεις. Το πιο συνηθισμένο κόλπο συνίσταται στην προσφορά «εθελοντικής» εργασίας σε ημέρες ρεπό.
«Οι έλεγχοι που έχουν ξεκινήσει από καιρό δεν έχουν φέρει αποτελέσματα στα έσοδα του ΟΣΥ», αποκαλύπτει ο Στ. Μανίκας και προσθέτει: «Ο κύριος στόχος αυτής της εκστρατείας δεν είναι η βελτίωση των οικονομικών αλλά ο εκφοβισμός των πολιτών. Να τρέμουν για τα πάντα, να μην αντιδρούν και να περνάνε με λιγότερες αντιστάσεις τα σκληρά μέτρα που επιβάλλει κάθε τόσο η τρόικα. Είναι απαράδεκτο να τρομοκρατούν πολίτες που έχουν φτωχοποιηθεί με τα μνημόνια, ανέργους, νέους που ψάχνουν χωρίς ελπίδα για δουλειά. Γι’ αυτό ζητάμε από καιρό δωρεάν συγκοινωνίες για όλους τους φορολογούμενους σε αυτές τις δύσκολες εποχές».
Από στοιχεία που έχουν συγκεντρώσει οι φορείς των εργαζομένων, μόνον το 15% του κόστους λειτουργίας της ΟΣΥ, της νεοσύστατης εταιρείας που διαχειρίζεται τα λεωφορεία και τρόλεϊ της πρωτεύουσας, προέρχεται από τις πωλήσεις εισιτηρίων.
Η σημαντική αυτή… λεπτομέρεια δεν απέτρεψε όμως τους αρμοδίους να πλασάρουν στους πολίτες την «καραμέλα» ότι η πάταξη της λαθρεπιβίβασης, που οι ίδιοι την υπολογίζουν σε 35 εκατ. ευρώ τον χρόνο για το σύνολο των αστικών συγκοινωνιών, θα ματαιώσει τη νέα αύξηση τιμών που έχει επιβάλει η τρόικα, έχει ήδη θεσμοθετηθεί με το τελευταίο Μνημόνιο και απλώς έχει μετατεθεί για το φθινόπωρο.
Με αυτό το «σενάριο» ξεκίνησαν διαφημιστική καμπάνια και αύξησαν τους ελέγχους, κυρίως σε λεωφορεία και τρόλεϊ, επιστρατεύοντας «εθελοντές» που έχουν παρακολουθήσει κάποια υποτυπώδη σεμινάρια, με αποτέλεσμα να είναι συχνές οι καταγγελίες για απαράδεκτες και βίαιες συμπεριφορές με θύματα μετανάστες, νέους και γυναίκες.
Τα πρώτα στοιχεία από το τραγικό συμβάν στο Περιστέρι δημιουργούν αμείλικτα ερωτήματα, στα οποία η διοίκηση της ΟΣΥ οφείλει να πάρει θέση:
• Οδηγός και ελεγκτής υποστηρίζουν ότι ο άτυχος νεαρός είχε πατήσει το κουμπί κινδύνου. Γνώστες της λειτουργίας των τρόλεϊ μάς ενημέρωσαν ότι σε αυτή την περίπτωση το όχημα σταματά και σε κάθε περίπτωση επιβραδύνει την κίνησή του.
• Καλύπτεται ασφαλιστικά ο ελεγκτής, αφού παρείχε εργασία εκτός ωραρίου;
• Ποιο είναι το ύψος των αποδοχών, μισθός και πριμ, του ελεγκτή που εμπλέκεται στο τραγικό συμβάν;
«Η υπόθεση βρίσκεται στα χέρια της αστυνομίας και της Δικαιοσύνης», αρκέστηκε να δηλώσει ο διευθύνων σύμβουλος της ΟΣΥ Γιάννης Οικονόμου. Πρόσθεσε επίσης ότι υπάρχουν καταθέσεις επιβατών του τρόλεϊ που αποτυπώνουν τα πραγματικά γεγονότα. «Εχουμε σχηματίσει εικόνα για το θλιβερό συμβάν, αλλά σεβόμαστε τη Δικαιοσύνη και την οικογένεια του νεκρού, στην οποία εκφράζουμε τα ειλικρινή μας συλλυπητήρια», κατέληξε.
Ο Σταύρος Μανίκας,είναι εν ενεργεία οδηγος λεωφορείου και μέλος της διοίκησης του Εργατικού Κέντρου Αθήνας
*Δημοσιεύθηκε στην «Εφημερίδα των Συντακτών» στις 16/8/2013