Σαν μια «μεγάλη installation», που χωράει μόνο Βέλγους, βλέπει ο Γιαν Φαμπρ το Ελληνικό Φεστιβάλ του οποίου από φέτος ανέλαβε επικεφαλής (curator ο ίδιος επιμένει να αυτοπροσδιορίζεται) και το οποίο καμία σχέση δεν
θα έχει εφεξής με ό,τι γνωρίζαμε μέχρι σήμερα. Ο αιρετικός Βέλγος
πολυκαλλιτέχνης αναλαμβάνει μαζί με το επιτελείο του για μια τετραετία.
Οι αλλαγές είναι έως και σοκαριστικές για όσους...
παρακολουθούν τα
τελευταία χρόνια, ιδίως επί Γιώργου Λούκου, το θεσμό. Εξοβελίζεται
η σύγχρονη ελληνική δημιουργία, παραμένουν εντός Φεστιβάλ μόνο οι
θεσμικοί (Εθνικό Θέατρο, Εθνική Λυρική Σκηνή, Κρατικό Θέατρο Βορείου
Ελλάδας, Κρατική Ορχήστρα Αθηνών) και μετονομάζεται το Ελληνικό Φεστιβάλ σε Διεθνές Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου.
Αν έπρεπε να ακριβολογήσει η μετονομασία θα έπρεπε περιοριστεί σε δυο λέξεις για το 2016: Βελγικό Φεστιβάλ.
Η φετινή διοργάνωση που θα ξεκινήσει τέλος Ιουνίου και είναι πολύ
προσωποκεντρική, με δυο παραστάσεις του ίδιου του Φαμπρ και μια έκθεσή
του (τα Stigmata στο Μουσείο Μπενάκη θα είναι μια «πρόβα που θα
προετοιμάζει το κοινό στο Φαμπριανό σύμπαν», πληροφορούμαστε), γκρεμίζει την ελληνικότητα του Φεστιβάλ, γκρεμίζει όμως και τον διεθνή χαρακτήρα που είχε πάντα. Το Φεστιβάλ φέτος είναι 100% βελγικό.
Μαζί με την ομάδα των στενών συνεργατών του ο
Βέλγος εικαστικός και παραστατικός καλλιτέχνης χτίζει ένα πρόγραμμα που
θα μπορούσε να αποτελεί εθνικό αφιέρωμα στην γεωπολιτική διοργάνωση Transitions της
Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών, με υποενότητες: βελγικό θέατρο και χορό,
βελγικές εικαστικές τέχνες, παραστατικές τέχνες, κινηματογράφος (μια
καλή πρώτη είσοδος), αλλά και λογοτεχνία και ιδέες (θα μετάσχουν οι
Βέλγοι συγγραφείς Stefan Hertmans και Tom Lanoye). Στην τελευταία
ενότητα θα μεταφραστούν ειδικά στα ελληνικά έργα Βέλγων και κάποια θα
ανεβούν και στη σκηνή. Οχι όμως από Ελληνες.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: