Τρίτη, 27 Μαρτίου 2018

Γιατί ένας αξιωματικός του στρατού να γράψει για το οδικό δίκτυο της Ελλάδος;
Μα φυσικά να μην ξεχνάμε ότι το οδικό δίκτυο παίζει ένα πολύ σημαντικό ρόλο στην άμυνα μιας χώρας.
Πρώτοι οι Ρωμαίοι έφτιαξαν ένα πολύ κάλο οδικό δίκτυο για την άμεση μεταφορά των λεγεώνων τους.
Το ίδιο έκανε και ο Ναπολέων Βοναπάρτης όταν...
δούλεψε πάρα πολύ στο οδικό δίκτυο και μάλιστα έβαζε και δέντρα στους δρόμους για να μετακινείται ο στρατός του υπό σκιά. Έτσι κάθε αξιωματικός μελετά το οδικό δίκτυο της περιοχής ευθύνης του και ειδικά οι αξιωματικοί Εφοδιασμού- Μεταφορών για ευνόητους λόγους.
Εκτός από στρατιωτικούς σκοπούς ένα καλό οδικό δίκτυο θα βοηθήσει μια χώρα να αυξήσει το εμπόριο της αλλά και την ασφάλεια των μεταφορών της. Για παράδειγμα βλέπουμε πολλά Τουρκικά φορτηγά να μεταβαίνουν στην κεντρική Ευρώπη όχι μέσω Βουλγαρίας αλλά μέσω Ελλάδος-ΠΓΔΜ και Σερβίας. Γιατί; Διότι το Βουλγάρικο οδικό δίκτυο είναι απαράδεκτο και πολύ επικίνδυνο. Έτσι χιλιάδες Τούρκοι που διαμένουν στην Ευρώπη ή Τούρκοι φορτηγατζήδες προτιμούν να κάνουν επιπλέον χιλιόμετρα με ασφάλεια.
Τα τελευταία χρόνια επιτέλους  φτιάχτηκαν σύγχρονοι δρόμοι στην Ελλάδα. Άμεσα είδαμε τα αποτελέσματα με μειώσεις 65-80% των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων, μειώσεις νεκρών και τραυματιών και μείωση του χρόνου ταξιδιού (πχ η απόσταση Αθήνας –Θεσσαλονίκης μειώθηκε κατά 1 ώρα). Για αυτό το λόγο αναπτύχθηκε άμεσα και το λιμάνι της Ηγουμενίτσας, αμέσως μόλις συνδέθηκε με την Εγνατία οδό. Συνεχώς βλέπουμε εργοτάξια κυρίως στην Ήπειρο, Θεσσαλία και Πελοπόννησο που εκτός από θέσεις εργασίας μας βοηθούν να έχουμε ένα ευχάριστο, άνετο και ασφαλές ταξίδι. Όμως έτσι αναπτύσσεται και το εμπόριο και μπορούν να μειωθούν τα λειτουργικά έξοδα που μπορούν να βοηθήσουν και σε μειώσεις τιμών και πληθωρισμού.
Όμως στην Ελλάδα γίνονται αυτά τα έργα αλλά πρέπει να δούμε κάποια πραγματάκια για να κάνουμε την κατάσταση καλύτερη. Αυτά που πρέπει να δούμε είναι:
  • Διόδια. Στην Ελλάδα πληρώνουμε τα υψηλότερα διόδια τα οποία έχουν γίνει ακόμα πιο ακριβά με τις αυξήσεις των κόμιστρων και τις πολλές εγκαταστάσεις διοδίων. Για παράδειγμα προσωπικά για να πάω στην εργασία μου κάθε μέρα πληρώνω € 6,6 δηλαδή περί τα € 132 το μήνα ενώ πριν 5 χρόνια το κόμιστρο ήταν €2,2 την ημέρα δηλαδή περί τα €44 ευρώ το μήνα, μια διαφορά €88. Την ίδια στιγμή ένα φορτηγό για να πάει Αθήνα- Θεσσαλονίκη χρειάζεται πάνω από €200 το οποίο αντανακλάται στις τιμές των προϊόντων. δεν είναι τυχαίο ότι μόλις έγιναν οι αυξήσεις στα διόδια ανέβηκαν και οι τιμές των προϊόντων. Έτσι πρέπει τα διόδια να μειώσουν τα κόμιστρα. Λένε οι κατασκευαστικές ότι έτσι χρηματοδοτούν τα έργα. Μα αφού τα έργα χρηματοδοτούνται απευθείας από το κρατικό προϋπολογισμό. Αλλά ακόμα και έτσι γιατί δεν γίνονται πιο δίκαια. Για παράδειγμα στην Αττική Οδό μπαίνει κάποιος από την έξοδο Κύμης και βγαίνει στην Έξοδο Κηφισίας δηλαδή μια έξοδο διαφορά και πληρώνει €2,8 το ίδιο κόμιστρο που πληρώνει ένας που μπήκε Ελευσίνα και βγήκε στο Κορωπί!!!! Στην Ιταλία, Σερβία, Γαλλία έχουν διόδια στην είσοδο των εθνικών οδών και στην έξοδο. Έτσι ο κάθε οδηγός πληρώνει βάση των χιλιομέτρων που διανύει. Θεωρώ ότι είναι πολύ δίκαιο σύστημα. Επίσης σε πολλές χώρες της Ευρώπης (Τσεχία, Αυστρία, Ελβετία, Βουλγαρία, Σλοβακία) έχουν το vienete ένα αυτοκόλλητο που ο χρήστης το αγοράζει για όσο διάστημα επιθυμεί (ημερήσιο, εβδομαδιαίο, μηνιαίο, τριμηνιαίο, εξαμηνιαίο και ετήσιο). Το κόστος του ετησίου στην Αυστρία € 100!!!. Έτσι εγώ πληρώνω €1500 ευρώ για να πάω στη δουλειά μου ενώ ο Αυστριακός για απεριόριστη χρήση εθνικών οδών πληρώνει €100 το έτος!!!! Με αυτά τα λεφτά και οι κατασκευαστικές θα μπορέσουν να συνεχίσουν να χρηματοδοτούν τα έργα αλλά θα μειωθεί και το κόστος μεταφοράς κατά πολύ που θα φανεί άμεσα στην τσέπη μας.
  • Εγγυήσεις ποιότητας. Μου κάνει εντύπωση ότι οι ίδιες κατασκευαστικές εταιρίες που κάνουν τους Ελληνικούς δρόμους κατασκευάζουν και τους δρόμους στην Σερβία. Όμως οι δικοί μας μετά από ένα διάστημα πλημμυρίζουν, κάνουν λακκούβες κ.α. Στην Σερβία όμως δεν έχουν αυτά τα θέματα. Ο λόγος είναι ότι οι Σέρβοι ζητούν εγγύηση ποιότητας. Όταν αγοράζουμε ένα αυτοκίνητο, μια ηλεκτρική συσκευή κ.α. μας δίδεται μια εγγύηση κάποιου χρονικού διαστήματος. Έτσι και η Σερβία όπως πολλά κράτη (Γερμανία, Ελβετία, Αυστρία, Ισπανία, Κροατία κ.α.) ζητούν από τους κατασκευαστές τουλάχιστον 5 χρόνια εγγύηση. Στην Ελλάδα δεν το κάνουμε ενώ συνήθως δεν δίδεται το έργο στην πιο συμφέρουσα προσφορά αλλά στην πιο φθηνή. Όμως το αποτέλεσμα είναι κακοτεχνίες και στο τέλος τα πληρώνουμε διπλά και τριπλά τα έξοδα του οδικού μας δικτύου.
  • Τήρηση κανόνων οδικής κυκλοφορίας. Δυστυχώς εδώ έχουμε σημαντικό θέμα αφού δεν είναι σπάνιο το φαινόμενο μη τήρησης του ΚΟΚ στο οδικό μας δίκτυο. Ο ίδιος ο υπουργός δημοσίας τάξεως κ Τόσκας είπε ότι δεν υπάρχουν κάμερες ταχύτητας στο οδικό δίκτυο. Έτσι η αστυνομία με τα λίγα περιπολικά που έχουν τα τμήματα τροχαίας προσπαθεί να είναι παντού. Όμως στο εξωτερικό (Σερβία, Αυστρία, Γερμανία, Γαλλία, Ολλανδία κ.α.) όχι μόνο υπάρχουν παντού κάμερες που πιάνουν τους παραβάτες ταχύτητας αλλά και περιπολικά με πολιτική εμφάνιση και συμβατούς αριθμούς πινακίδας που περιπολούν τις εθνικές οδούς. Τέλος τα πρόστιμα ταχύτητας που ο κ Τόσκας τα μείωσε. Φανταστείτε ότι η ΠΓΔΜ που είναι ένα πάμφτωχο κράτος έχει υψηλότερα πρόστιμα για παραβίαση ταχύτητας από ότι η Ελλάδα.
Αν πραγματοποιηθούν τα παραπάνω και δεν μείνουν σε προεκλογικά λόγια (βλ κα Δούρου που έλεγε ότι θα καταργήσει τα διόδια, οι κκ. Καμμένος και Σουφλίας που θα ζητούσαν εγγυήσεις ποιότητας κ.α.) τότε θα φτιάξουμε ένα πολύ καλό, ασφαλές και άνετο οδικό δίκτυο που θα μειώσει τις αποστάσεις , θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας, θα μειώσει τα έξοδα στο κρατικό αλλά και στο δικό μας ετήσιο προϋπολογισμό, θα μειώσει τα τροχαία ατυχήματα και θα αυξήσει το εμπόριο και τις επενδύσεις στην Ελλάδα.
Θ.Σ. Αξιωματικός Ειδικών Δυνάμεων

ΠΗΓΗ
  • Blogroll

  • Blog Archive