Τετάρτη 28 Ιουλίου 2010

Τα διόδια στο Νομαρχιακό Συμβούλιο

Posted by Ανοιχτή Πρωτοβουλία Πολιτών Βόρειας Αττικής - Ευβοϊκού Τετάρτη, Ιουλίου 28, 2010
Ένα θέμα που καίει τους κατοίκους της Φθιώτιδας, είναι οι σταθμοί των διοδίων που άρχισαν σιγά-σιγά να μας "πνίγουν". Αισθανόμαστε μπλοκαρισμένοι, μέσα στα σπίτια μας. Για να μετακινηθείς μέσα στο νομό, έστω και σε λίγα χιλιόμετρα, είσαι υποχρεωμένος να καταβάλλεις όσα κι' αυτός που έρχεται από την Αττική ή τη Λάρισα. Πέρα όμως απ' αυτό [...]

...υπάρχουν και τα πλευρικά διόδια που για να μετακινηθούμε από και προς π.χ. στο Μπράλο ή στο Μώλο θα πρέπει να πληρώνουμε σε λίγο διόδια για να φτιαχτεί ο Ε65!
Όσο για το παράπλευρο δίκτυο, που θα μπορούσαμε άνετα να χρησιμοποιούμε για τις μετακινήσεις μας μέσα στο νομό τουλάχιστον, για να μη πληρώνουμε διόδια, ούτε λόγος.
Έτσι λοιπόν την Τρίτη το βράδυ, εκτός ημερήσιας διάταξης και μετά από δυο αναβολές για διαφορετικούς λόγους, οι νομαρχιακοί σύμβουλοι κλήθηκαν να συζητήσουν το καυτό αυτό θέμα που απασχολεί τους πολίτες της Φθιώτιδας και όχι μόνο.
Και το αποτέλεσμα;
Έγινε μια ωραία κι' εποικοδομητική συζήτηση, θα λέγαμε, υποβλήθηκαν προτάσεις αλλά καμιά απόφαση δεν πάρθηκε!

Συνοπτικά οι προτάσεις των επικεφαλής των συνδυασμών:
Μαριάς: ζήτησε το θέμα να αντιμετωπιστεί συνολικά και σε συνεννόηση με όλους τους νομούς της Στερεάς, αφού σε λίγο δεν θα υπάρχουν οι νομαρχίες και ότι πρέπει να αντιμετωπιστεί νομικά και να προσφύγουν στο Συμβούλιο Επικρατείας, ζητώντας τουλάχιστον να μην πληρώνουν διόδια μέσα στα όρια της Στερεάς οι πολίτες των νομών που την αποτελούν.

Χειμάρας: θεωρεί ότι δεν θα μπορέσει να γίνει κάτι, αφού τα διόδια όχι μόνο παραχωρήθηκαν με νόμο του Ελληνικού κράτους σε ιδιώτες αλλά επικυρώθηκε η σύμβαση και από την Ευρωπαϊκή Ένωση. Ζήτησε να γίνει κάτι ουσιαστικό και όχι κάτι για δημιουργία εντυπώσεων και μόνο.

Χρονάς: θεωρεί ότι τα μέτρα, μεταξύ αυτών και το θέμα των διοδίων, παίρνονται σε βάρος του λαού και υπέρ του κεφαλαίου και ζήτησε να αγωνιστούν για την κατάργηση των διοδίων μέσα από τη δυναμική των κινητοποιήσεων.

Εμείς για να βοηθήσουμε στο θέμα των διοδίων προτείνουμε περισσότερη ενημέρωση από τις επιτροπές των κατοίκων που ήδη λειτουργούν και έχουν κάνει ήδη τα πρώτα βήματα, αν πραγματικά θέλουν να κάνουν κάτι, όπως επίσης και να μη πληρώνουμε διόδια και παραθέτουμε ένα έγγραφο από τον Συνήγορο του Πολίτη που αναφέρει ότι "η είσπραξη διοδίων συνιστά αδικαιολόγητο πλουτισμό”
και το οποίο στάλθηκε στη Γενική Γραμματεία Δημοσίων Έργων και την αλληλογραφία που ακολούθησε, μετά από καταγγελία πολίτη στο Συνήγορο του Πολίτη. Το έγγραφο αναφέρει:

Κατόπιν των ανωτέρω, ο ΣτΠ σας καλεί να ερευνήσετε το θέμα και να μας ενημερώσετε βάσει ποίων διατάξεων και λοιπών κανονιστικών πράξεων νομιμοποιείται η είσπραξη διοδίων στα προβληματικά τμήματα του εθνικού οδικού δικτύου, βάσει των προβλεπομένων στις 2 σχετικές Οδηγίες. Σε αντίθετη περίπτωση, η είσπραξη διοδίων συνιστά αδικαιολόγητο πλουτισμό· η διοίκηση οφείλει να προωθήσει το συντομότερο ρύθμιση περί αναστολής της είσπραξης διοδίων στα τμήματα εκείνα, τα οποία δεν πληρούν τις προς αυτό προϋποθέσεις, μέχρις ότου ολοκληρωθούν τα προγραμματισμένα για την βελτίωση του δικτύου έργα.

Ο Συνήγορος του Πολίτη ενημερώνει ότι:
“Κατόπιν επανειλημμένων τηλεφωνικών επαφών και εγγράφων” έλαβε απάντηση από την ειδική υπηρεσία δημοσίων έργων λειτουργίας και συντήρησης έργων παραχώρησης. Η απάντηση της υπηρεσίας του υπουργείου καταλήγει με την φράση “Ο Συνήγορος του Πολίτη δεν επιλαμβάνεται υποθέσεων που εκκρεμούν ενώπιον δικαστηρίου ή άλλης δικαστικής αρχής” αναφέροντας την αίτηση ασφαλιστικών μέτρων που είχαν καταθέσει οι κάτοικοι της Πάτρας. (Έπειτα από πάρα πολλές αναβολές που έχει ζητήσει η ΟΛΥΜΠΙΑ ΟΔΟΣ, η αγωγή του Δικηγορικού Συλλόγου Πάτρας, του ΠΕΣ ΟΧΙ, φορέων και κατοίκων της Αχαΐας και Κορινθίας πρόκειται να εκδικαστεί οριστικά στις 5 Οκτωβρίου 2010.)

Η απάντηση που έδωσε η υπηρεσία του υπουργείου επιβεβαιώνει ότι οι κυβερνήσεις διαχρονικά εξυπηρετούν τα συμφέροντα του εργολάβου και όχι του ελληνικού λαού. Ενδεικτικά θα σχολιάσουμε την παράγραφο 7 στη σελίδα 5 που αναφέρουν:
Επισημαίνουμε ότι σύμφωνα με το άρθρο 9 παράγραφος 2 της Οδηγίας 1999/62/ΕΚ, όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει, παρέχεται περαιτέρω η δυνατότητα στα κράτη μέλη να χρησιμοποιούν τα έσοδα από τα διόδια τέλη που επιβάλλονται σε τμήματα του οδικού δικτύου για την βελτιστοποίηση και την ανάπτυξη του δικτύου μεταφορών στο σύνολο του, και όχι αποκλειστικά για την ανάπτυξη των συγκεκριμένων τμημάτων.

Το άρθρο που αναφέρουν είναι:
2. Τα κράτη μέλη προσδιορίζουν τη χρησιμοποίηση των εσόδων από τα τέλη για τη χρήση της οδικής υποδομής. Για να εξασφαλισθεί η ανάπτυξη του δικτύου μεταφορών στο σύνολό του, τα έσοδα από τα τέλη θα πρέπει να χρησιμοποιούνται προς όφελος του τομέα μεταφορών και για τη βελτιστοποίηση του συνολικού συστήματος μεταφορών. Με μία διαφορά, τα τέλη δεν είναι διόδια. Είναι τέλη χρήσης και διαφέρουν από τα διόδια.
Για παράδειγμα στο άρθρο 7 παράγραφος 3 η οδηγία αναφέρει:
3. Δεν είναι δυνατόν να επιβάλλονται ταυτοχρόνως διόδια και τέλη χρήσης σε μια συγκεκριμένη κατηγορία οχημάτων για τη χρήση ενός και του αυτού τμήματος οδού. Εντούτοις, τα κράτη μέλη μπορούν να επιβάλλουν διόδια σε δίκτυα όπου εισπράττονται τέλη χρήσης, για τη χρήση γεφυρών, σηράγγων και ορεινών διαβάσεων. Δεν θα συνεχίσω να αμφισβητώ την απάντησή τους γιατί θα σας κουράσω και δεν έχει νόημα. Ο Συνήγορος του Πολίτη έστειλε σχολιασμό της απάντησης που έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, έστειλε καταγγελία στην Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα και έκρινε ότι δεν μπορεί να συνεχίσει γιατί οι συμβάσεις παραχώρησης, ως νόμοι του κράτους, εκφεύγουν της αρμοδιότητάς του.

Αν θέλετε να δείτε αναλυτικά την αλληλογραφία καθώς και περισσότερα για το παραπάνω κείμενο δείτε εδώ:
ΕΠΙΤΡΟΠΕΣ ΑΓΩΝΑ ΚΑΤΟΙΚΩΝ, ΠΟΛΙΤΩΝ & ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΑ ΔΙΟΔΙΑ

πηγή: LamiaNews
  • Blogroll

  • Blog Archive