Η κρίση και η ύφεση που πλήττουν την ελληνική οικονομία και την εγχώρια επιχειρηματική αγορά, που έχουν ως απόρροια και τη μείωση της καταναλωτικής δύναμης των πολιτών, έχουν επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό και τις επιδόσεις των οδικών αξόνων, αυτών που εκμεταλλεύονται οι κοινοπραξίες των μεγάλων ελληνικών και ξένων κατασκευαστικών ομίλων. Μάλιστα, όπως αναφέρουν άνθρωποι της αγοράς, το πρόβλημα που παρουσιάζεται είναι επί της ουσίας… διπλό. Σχετίζεται δηλαδή τόσο με τη σημαντική μείωση του κυκλοφοριακού φόρτου στους οδικούς άξονες, όσο και με την επιφυλακτικότητα που επικρατεί στις τράπεζες σχετικά με τη χρηματοδότηση των απαραίτητων κεφαλαίων που χρειάζονται οι εργολάβοι για να "τρέξουν" τα projects. Με συνέπεια, να είναι ορατό είτε το ενδεχόμενο επανασχεδιασμού και επαναδιαπραγμάτευσης των συμβάσεων, είτε ακόμα και της μη υλοποίησης κάποιων, μια και τα οικονομικά στοιχεία δεν βγαίνουν.
Πέφτουν οι "δείκτες"
Αν και αυτή η κατάσταση δεν είναι καινούρια -άλλωστε αρκετές φορές μέσα από αυτή τη στήλη έχουμε αποκαλύψει και αναδείξει τέτοιου είδους προβλήματα- όσο η οικονομία βουλιάζει βαθύτερα στην ύφεση, όσο η κοινωνία περικόπτει έξοδα απ' όπου μπορεί, όσο οι τραπεζίτες ασχολούνται κατά βάση με τα των οίκων τους, τόσο και επιδεινώνονται τα πράγματα για τους κατασκευαστές. Δηλαδή, με απλά λόγια, τόσο "οι δείκτες του κυκλοφοριακού φόρτου" όσο και "οι τραπεζικοί δείκτες" φανερώνουν μια επιβαρυντική τάση για την πορεία των projects και του χρηματοοικονομικού σκέλους αυτών.
Μείωση του κυκλοφοριακού φόρτου
Το τελευταίο λοιπόν διάστημα, φαίνεται ότι η κίνηση στους μεγάλους οδικούς άξονες, αυτούς που έχουν αναλάβει να υλοποιήσουν αλλά ήδη διαχειρίζονται, μέσω της είσπραξης των διοδίων, οι κατασκευαστικές κοινοπραξίες, ολοένα και μειώνεται. Οι πρώτες πληροφορίες, σχετικά πρόσφατες, μιλούσαν για μια πτώση της τάξεως του 8% με 10% σχεδόν σε όλο το μέτωπο των "δρόμων", είτε αυτό αφορούσε την Αττική Οδό, που σταδιακά "πλαφονάρησε", είτε τους άλλους άξονες (π.χ. Κόρινθος-Πάτρα, Μαλιακός-Κλειδί κ.λπ.). Ο λόγος δεν ήταν άλλος από την οικονομική δυσκολία που αντιμετωπίζουν οι πολίτες, που, σε συνδυασμό με το "χαράτσι" των ολοένα και αυξανόμενων διοδίων αλλά και των νέων σταθμών που "φυτρώνουν" παντού, άρχισαν να περιορίζουν τις μετακινήσεις τους. Οι πληροφορίες όμως κάνουν λόγο για ακόμα δυσμενέστερους δείκτες κυκλοφοριακού φόρτου σε σχέση με τις προ μηνών εκτιμήσεις, μια και πηγές της αγοράς αναφέρουν ότι η μείωση στους οδικούς άξονες έχει σαφώς πάρει μεγαλύτερες διαστάσεις. Δηλαδή, πρόκειται για σημαντικά έσοδα "χαμένα" σε σχέση με αυτά που περίμεναν οι εργολάβοι και προέβλεπαν οι συμβάσεις, αλλά και για εξέλιξη που παραπέμπει ενδεχομένως σε μείωση και των εκτιμώμενων μελλοντικών εσόδων.
Η χρηματοδοτική δυστοκία των τραπεζών
Από την άλλη πλευρά, όπως επίσης έχουμε αναδείξει, προβλήματα υπάρχουν και στο χρηματοδοτικό σκέλος, και δεν αναφερόμαστε τόσο στη συμβολή του Δημοσίου. Το ζήτημα που έχει εγερθεί, και μάλιστα εντονότερα εσχάτως, αφορά στη δυστοκία του χρηματοπιστωτικού συστήματος, ιδίως του εγχώριου, να προσφέρει τα απαραίτητα κεφάλαια για τα projects, που συνολικά ανέρχονται σε εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ, ή μάλλον, σε μερικά δισ. ευρώ. Ως γνωστόν άλλωστε, οι τράπεζες αυτή την περίοδο καλούνται να επιλύσουν τα δικά τους θέματα με τη ρευστότητα και την κεφαλαιακή τους επάρκεια. Μπορεί να βρίσκονται δηλαδή σε οργασμό, αλλά είναι σαφές ότι δεν τους περισσεύουν κεφάλαια για να χρηματοδοτήσουν με ευκολία τα έργα. Πόσω μάλλον, όταν αυτά τελευταία δεν έχουν τις ίδιες επιδόσεις, χάνουν έσοδα, εγείρεται ζήτημα για την αποδοτικότητα των ιδίων κεφαλαίων, ενώ είναι ανοιχτό το θέμα τόσο για το αν τελικά θα μπούνε ή όχι νέοι σταθμοί, όσο και το αν θα μειωθεί το αντίτιμο των διοδίων.
Χρειάζεται επανασχεδιασμός
Λόγω αυτών των προβληματισμών λοιπόν, έχει ανακύψει ζήτημα επανασχεδιασμού των έργων και των συμβάσεων, τούτο δε το θέμα έχει μπει και από τις τράπεζες, που βλέπουν να διακυβεύονται τα έσοδα και ο δείκτης απόδοσης ιδίων κεφαλαίων. Αν σε αυτά προσθέσουμε και άλλα προβλήματα, όπως αυτά έχουν αποτυπωθεί μέσα από ελλιπείς συμβάσεις, περιβαλλοντικά ζητήματα, απαλλοτριώσεις, καθυστερήσεις κ.λπ., γίνεται αντιληπτό γιατί οι τράπεζες γενικά εσχάτως σκέφτονται με προβληματισμό τη συμμετοχή τους στις χρηματοδοτήσεις των υφιστάμενων projects, προκαλώντας πρόσθετο πονοκέφαλο στους εργολάβους, αλλά και των επόμενων διαγωνισμών, μια και ανησυχούν για τις επιδόσεις τους. Αλλιώς, μια λύση είναι ο επανασχεδιασμός και του χρηματοοικονομικού σκέλους των συμβάσεων. Επιπρόσθετα δε, είναι έντονη η ανησυχία τους ακόμα και να προκύψει "ναυάγιο" σε κάποιο project, νωπή είναι εξάλλου η περίπτωση της Υποθαλάσσιας Αρτηρίας Θεσσαλονίκης.
πηγή: axiaplus.gr
Πέφτουν οι "δείκτες"
Αν και αυτή η κατάσταση δεν είναι καινούρια -άλλωστε αρκετές φορές μέσα από αυτή τη στήλη έχουμε αποκαλύψει και αναδείξει τέτοιου είδους προβλήματα- όσο η οικονομία βουλιάζει βαθύτερα στην ύφεση, όσο η κοινωνία περικόπτει έξοδα απ' όπου μπορεί, όσο οι τραπεζίτες ασχολούνται κατά βάση με τα των οίκων τους, τόσο και επιδεινώνονται τα πράγματα για τους κατασκευαστές. Δηλαδή, με απλά λόγια, τόσο "οι δείκτες του κυκλοφοριακού φόρτου" όσο και "οι τραπεζικοί δείκτες" φανερώνουν μια επιβαρυντική τάση για την πορεία των projects και του χρηματοοικονομικού σκέλους αυτών.
Μείωση του κυκλοφοριακού φόρτου
Το τελευταίο λοιπόν διάστημα, φαίνεται ότι η κίνηση στους μεγάλους οδικούς άξονες, αυτούς που έχουν αναλάβει να υλοποιήσουν αλλά ήδη διαχειρίζονται, μέσω της είσπραξης των διοδίων, οι κατασκευαστικές κοινοπραξίες, ολοένα και μειώνεται. Οι πρώτες πληροφορίες, σχετικά πρόσφατες, μιλούσαν για μια πτώση της τάξεως του 8% με 10% σχεδόν σε όλο το μέτωπο των "δρόμων", είτε αυτό αφορούσε την Αττική Οδό, που σταδιακά "πλαφονάρησε", είτε τους άλλους άξονες (π.χ. Κόρινθος-Πάτρα, Μαλιακός-Κλειδί κ.λπ.). Ο λόγος δεν ήταν άλλος από την οικονομική δυσκολία που αντιμετωπίζουν οι πολίτες, που, σε συνδυασμό με το "χαράτσι" των ολοένα και αυξανόμενων διοδίων αλλά και των νέων σταθμών που "φυτρώνουν" παντού, άρχισαν να περιορίζουν τις μετακινήσεις τους. Οι πληροφορίες όμως κάνουν λόγο για ακόμα δυσμενέστερους δείκτες κυκλοφοριακού φόρτου σε σχέση με τις προ μηνών εκτιμήσεις, μια και πηγές της αγοράς αναφέρουν ότι η μείωση στους οδικούς άξονες έχει σαφώς πάρει μεγαλύτερες διαστάσεις. Δηλαδή, πρόκειται για σημαντικά έσοδα "χαμένα" σε σχέση με αυτά που περίμεναν οι εργολάβοι και προέβλεπαν οι συμβάσεις, αλλά και για εξέλιξη που παραπέμπει ενδεχομένως σε μείωση και των εκτιμώμενων μελλοντικών εσόδων.
Η χρηματοδοτική δυστοκία των τραπεζών
Από την άλλη πλευρά, όπως επίσης έχουμε αναδείξει, προβλήματα υπάρχουν και στο χρηματοδοτικό σκέλος, και δεν αναφερόμαστε τόσο στη συμβολή του Δημοσίου. Το ζήτημα που έχει εγερθεί, και μάλιστα εντονότερα εσχάτως, αφορά στη δυστοκία του χρηματοπιστωτικού συστήματος, ιδίως του εγχώριου, να προσφέρει τα απαραίτητα κεφάλαια για τα projects, που συνολικά ανέρχονται σε εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ, ή μάλλον, σε μερικά δισ. ευρώ. Ως γνωστόν άλλωστε, οι τράπεζες αυτή την περίοδο καλούνται να επιλύσουν τα δικά τους θέματα με τη ρευστότητα και την κεφαλαιακή τους επάρκεια. Μπορεί να βρίσκονται δηλαδή σε οργασμό, αλλά είναι σαφές ότι δεν τους περισσεύουν κεφάλαια για να χρηματοδοτήσουν με ευκολία τα έργα. Πόσω μάλλον, όταν αυτά τελευταία δεν έχουν τις ίδιες επιδόσεις, χάνουν έσοδα, εγείρεται ζήτημα για την αποδοτικότητα των ιδίων κεφαλαίων, ενώ είναι ανοιχτό το θέμα τόσο για το αν τελικά θα μπούνε ή όχι νέοι σταθμοί, όσο και το αν θα μειωθεί το αντίτιμο των διοδίων.
Χρειάζεται επανασχεδιασμός
Λόγω αυτών των προβληματισμών λοιπόν, έχει ανακύψει ζήτημα επανασχεδιασμού των έργων και των συμβάσεων, τούτο δε το θέμα έχει μπει και από τις τράπεζες, που βλέπουν να διακυβεύονται τα έσοδα και ο δείκτης απόδοσης ιδίων κεφαλαίων. Αν σε αυτά προσθέσουμε και άλλα προβλήματα, όπως αυτά έχουν αποτυπωθεί μέσα από ελλιπείς συμβάσεις, περιβαλλοντικά ζητήματα, απαλλοτριώσεις, καθυστερήσεις κ.λπ., γίνεται αντιληπτό γιατί οι τράπεζες γενικά εσχάτως σκέφτονται με προβληματισμό τη συμμετοχή τους στις χρηματοδοτήσεις των υφιστάμενων projects, προκαλώντας πρόσθετο πονοκέφαλο στους εργολάβους, αλλά και των επόμενων διαγωνισμών, μια και ανησυχούν για τις επιδόσεις τους. Αλλιώς, μια λύση είναι ο επανασχεδιασμός και του χρηματοοικονομικού σκέλους των συμβάσεων. Επιπρόσθετα δε, είναι έντονη η ανησυχία τους ακόμα και να προκύψει "ναυάγιο" σε κάποιο project, νωπή είναι εξάλλου η περίπτωση της Υποθαλάσσιας Αρτηρίας Θεσσαλονίκης.
πηγή: axiaplus.gr